Louis van Dijk▶
Je moet hangen in de bretels van de ritmesectie
Deel deze video op de huidige startpositie op social media.

Facebook Twitter Google+

Biografie

Arnold Ludwig (Louis) van Dijk (Amsterdam, 27 november 1941) speelt jazz, klassiek, jazzy klassiek, easy-listening en begeleidt cabaretiers en chansonniers, met name Ramses Shaffy. Ook steekt hij hitparademateriaal in een jazzjasje. Een duidelijke keuze maakt hij niet, hetgeen leidt tot schampere reacties bij wat hij zelf laconiek 'de jazzpolitie' noemt. 'De jazzfreaks in Nederland hebben een bekrompenheid die je eigenlijk nergens anders aantreft,' stelt hij in 2001 in Utrechts Nieuwsblad. Hij klaagt verder maar zelden, want hij kan goed van de muziek leven en het spelen van lichte muziek en klassiek bevalt hem uitstekend. Aan de muren van zijn luxe appartement op een van de Amsterdamse eilanden hangen drie Edisons, negentien gouden en drie platina platen. De jubileumbox A Portrait in Music bevat onder meer The Beatles op kerkorgel, Elly Ameling die aan jazz doet, en een pianoduet met Pieter van Vollenhoven.

1960 - 1967

Van Dijk is als kind al een toegewijde pianoleerling en wordt ook geregeld gesignaleerd achter het kerkorgel, waar hij zijn eerste improvisatie-ervaringen opdoet. Meteen na de middelbare school stroomt hij door naar het Amsterdams conservatorium. De leergierige jongeman blijft de opleiding tot 1968 frequenteren. Hij studeert er orgel en piano en krijgt bij zijn eindexamen als klassiek pianist het predicaat cum laude. Vanaf 1960 speelt hij ook jazz met zijn eigen trio en in een kwartet met vibrafonist Carl Schulze. In 1961 wint het Louis van Dijk-trio het Loosdrecht Jazz Concours. Als pianist toont Van Dijk zich een fan van Oscar Peterson, Bud Powell en Bill Evans. Vaak komt daarbij ook nog zijn grootste idool om de hoek kijken: Johann Sebastian Bach. Na enkele personeelswisselingen krijgt het trio in 1964 zijn voorlopig definitieve bezetting met bassist Jacques Schols en drummer John Engels. Beiden zijn afkomstig van de zojuist opgeheven Diamond Five en hebben dus hun handen vrij.

1968 - 1975

Het trio gaat in de jaren zestig en zeventig ongeveer om het jaar de platenstudio in om niet alleen onversneden jazz op te nemen, maar ook bewerkingen van klassieke melodieën en pophits. Van Dijk maakt jazz van klassiek en speelt Michel Legrand's The Windmills Of Your Mind alsof Bach achter de toetsen zit. Hij wordt snel een bekende naam bij een groot publiek, ook doordat hij jarenlang fungeert als begeleider en muzikale rechterhand van Ramses Shaffy, die zich profileert als een soort Nederlandse Jacques Brel. Tussendoor verricht hij studiowerk, want ook de Hilversumse producers weten hem te vinden. Van Dijk is even in de dertig als hij, onderweg naar een schnabbel, zijn auto moet stilzetten aan de kant van de weg om zijn vrouw te bellen met de vraag waar hij in hemelsnaam wordt verwacht die avond. Zijn arts verklaart hem 'gi-gan-tisch overspannen' en Van Dijk trekt zich gedurende anderhalf jaar terug op een boerderij in Dalfsen. Hij besluit daar zijn leven voortaan 'zelf te sturen'. Vóór die tijd werd hij geleefd, want de schnabbels bleven maar binnenstromen. Hij besluit matig betaalde jazzklussen voortaan te weigeren en verbetert zijn klassieke 'chops' met hulp van zijn goede vriend 'Daantje', ofwel concertpianist Daniël Wayenberg.

1976 - 1987

Het trio met Jacques Schols en John Engels valt geleidelijk uit elkaar. De belangstelling voor de jazz neemt toe en daardoor krijgen de bassist en de drummer het te druk met puur jazzwerk. De ongepolijste chansonnier Ramses Shaffy, die het trio zo lang en trouw heeft begeleid, wordt minder en minder betrouwbaar door zijn roekeloze levensstijl. Van Dijk zoekt geen aansluiting bij de jazzpuristen, die hem ook niet zo lijken te moeten in deze polarisatiejaren. Toch zit hij bepaald niet werkeloos thuis. Hij vindt emplooi in de theaters en de klassieke concertzalen. In de theaters werkt hij met Rita Reys en diverse kleinkunstenaars, in de concertzalen met Daniël Wayenberg en andere klassieke musici. 'Jazz is vergelijkbaar met prostitutie', zegt hij in een interview. 'Je moet je helemaal blootgeven, je gevoelens tonen. Bij klassiek is dat véél minder en volgens sommigen zelfs verboden. Je moet via de componist de mensen ontroeren en niet zelf ontroerd raken. Er is een bepaalde afstand waarmee ik mij prettig voel.' Veel publiek trekken de Gevleugelde Vrienden, een pianodrietal met Pim Jacobs en Pieter van Vollenhoven, dat licht verteerbare muziekjes speelt. Uiteraard kan ook dit trio niets goeds doen in de jazzwereld, hoewel de drie pianisten uitsluitend voor het goede doel langs de podia trekken.

1988 - 2011

John Engels krijgt in 1988 de Boy Edgar Prijs. Voor het feestconcert laat hij zeer uiteenlopende muzikanten naar het Bimhuis komen, onder wie Louis van Dijk. Schrijver J. Bernlef noteert later: 'Er waren twéé kampen in het publiek: de welwillende Hilversumse toeschouwers en de sceptische Bimhuis diehards, die daar zaten met hun armen over elkaar. […] John begon de avond met het trio van Louis van Dijk, een heel commerciële groep waarmee hij vele jaren had gespeeld. En Louis van Dijk speelde de zaal plat. Binnen tien minuten zat het hele Bimhuis met zijn voet mee te tikken. Fantastisch.' De theatertournees gaan onverstoorbaar door met wisselende bezettingen. Van Dijk wordt vaak gesignaleerd in het gezelschap van vibrafonist-drummer Frits Landesbergen, bassist Edwin Corzilius, drummer John Engels en pianist Cor Bakker, net als hij een communicatieve alleseter. Hij wordt in 2000 benoemd tot Ridder in de Orde van de Nederlandse Leeuw en ontvangt in 2006 een Gouden Harp. Zijn dochter, SBS6-presentatrice Selma van Dijk, trekt met hem langs de theaters als violiste en zangeres. In het najaar van 2011 doet Louis van Dijk verschillende optredens in Nederland met trompettist Eric Vloeimans en gitarist Anton Goudsmit.

2012

Op 12 september 2012 wordt Louis van Dijk in de Marianneschuur op Het Koninklijk Park te Apeldoorn door Pieter van Vollenhoven vereerd met de Gerrit den Braber Muzeprijs 2011. Deze waarderingsprijs wordt jaarlijks toegekend aan een publieke persoonlijkheid uit de kunst-, cultuur-, media- of sportwereld, die zich op bijzondere en veelvuldige wijze belangeloos verdienstelijk heeft gemaakt in het sociaal, charitatief of maatschappelijk verkeer. Louis van Dijk sluit 2012 af met een Oud & Nieuw Concert in het Bimhuis samen met onder meer het Willem Breuker Kollektief.

2013 - 2014

In oktober 2013 krijgt Louis van Dijk van organisator Bewonder Nederland een Gouden Eeuw Award voor zijn gehele oeuvre. Van Dijk krijgt de onderscheiding uit handen van zijn dochter Selma in De Waag te Amsterdam. De Gouden Eeuw Awards worden sinds 2009 uitgereikt op initiatief van Bewonder Nederland (BN) die met de onderscheiding persoonlijkheden wil koesteren voor hun inzet voor de Nederlandse maatschappij. De Louis van Dijk Jazz Award wordt ingesteld met als doel om jonge arrangeurs van jazzmuziek aan te moedigen. De pianist krijgt de prijs zelf als eerste in november 2014 tijdens een aan hem gewijd concert op Amsterdam World Jazz City 2014 in het Conservatorium van Amsterdam. In de daaropvolgende jaren neemt hij zelf plaats in de jury.

2015 - 2016

Louis van Dijk doet geen lange theatertournees meer, maar maakt een uitzondering voor Cor Bakker. Als gevolg van hun gezamenlijke succesvolle optreden in het televisieprogramma Cor Bakker Ontvangt doen de twee pianisten een tournee in het voorjaar van 2015. Het Louis van Dijk Trio (met bassist Jacques Schols en drummer John Engels) speelt op 13 mei 2015 in het Bimhuis tijdens de viering van de tachtigste verjaardag van John Engels. Van Dijk speelt in november 2015 mee in Utrecht en Leiden als speciale gastsolist tijdens de jubileumtournee van het dertigjarige rietkwintet Calefax. In 2016 treedt Louis van Dijk zowel solo op in het land als met zijn trio dat naast Harry Emmery op contrabas afwisselend wordt aangevuld door drummers John Engels en Erik Kooger.

Bedankt

Deze pagina is mede mogelijk gemaakt met de bijdragen van A. van Breda, De Echo, De Tijd, Gijsbert Hanekroot, Groninger Dagblad, Haarlems Dagblad, Hans de Wild, Het Parool, Noordhollands Dagblad, Rob Nijpels, Roy Beusker, Utrechts Nieuwsblad, W.F. van Eyle & de Volkskrant.

Discografie

Soesja Citroen - Songs For Lovers And Losers

Toon alles


Beelden uit het archief


Twitter met hashtag #louisvandijk

Bort Hartog
@borthartog
wo 15 nov
En wat kan die man nog spelen...! #louisvandijk #Alzheimer https://t.co/XtkOZwQVMC via @youtube +