Biografie
Het bijzondere van de Amsterdamse gitarist Anton Goudsmit is dat hij zich bezighoudt met zo'n beetje alles wat met jazz te maken heeft. Of hij nu in het café op de hoek, het Concertgebouw, het Bimhuis of in Paradiso speelt, hij is altijd inventief en verbaast elk publiek met zijn originele invallen en expressiviteit. Hij manifesteert zich al meer dan 30 jaar als een waar podiumbeest en talloze muzikanten en groepen doen een beroep op deze wervelwind van creativiteit. Anton is one of a kind.
1992
Tijdens zijn opleiding aan het conservatorium te Amsterdam krijgt Anton Goudsmit de kans om veel ervaring op te doen met het Eric Vloeimans Quartet. No Realistics uit 1992, de eerste cd van dit kwartet, is ook het allereerste album waar Goudsmit aan meewerkt. Hij is veel op podia en festivals in binnen- en buitenland te horen met het Barend Middelhoff Quartet en met het Ninsk Project, een sextet met twee drummers, twee gitaristen, bassist en rietblazer, dat de uiteenlopende stijlen van de jazz verkent. Ondertussen doet hij met verschillende gelegenheidsformaties veel ervaring in kleinere podia op, zoals café Alto te Amsterdam. Zo zijn er sessies met John Engels, Sean Bergin, Toon Roos, Ramon Valle, Jesse van Ruller en vele anderen. Anton doet mee aan een solistenconcours genaamd Pall Mall Export Award en bereikt de finale. In 1992 speelt hij voor de eerste keer op het North Sea Jazz Festival, met Eric Vloeimans. Er zullen daar en op het gelijknamige festival in Kaapstad nog veel optredens volgen, met vrijwel alle bands waar hij dan deel van uitmaakt.
1993
Anton wint met het Barend Middelhoff Quartet het Middelsee Jazztreffen. Voor het Eric Vloeimans Quartet, met bassist Arnold Dooyeweerd en drummer Pieter Bast, staan de deuren van de jazzpodia en festivals in de Benelux wijd open. Met hulp van de European Broadcasting Union kunnen Nico Langenhuizen, Jasper Blom en Anton een uitnodiging van het Montreal Jazzfestival aannemen om daar te komen spelen. Het concert wordt internationaal integraal uitgezonden.
1994
Anton studeert summa cum laude af aan het Conservatorium van Amsterdam. Hij is te horen op het tweede album van het Eric Vloeimans Quartet, getiteld First Floor. Met Vloeimans speelt Anton nu ook veel buiten de Benelux en maakt avontuurlijke reizen naar Saoedi-Arabië, de Golfstaten en Zuid-Afrika. Samen met saxofonist Benjamin Herman, percussionist Frank van Dok en deejay Graham B is Goudsmit mede-oprichter van New Cool Collective, een band die zich zal uitgroeien tot de populairste jazzband van Nederland.
1995
Goudsmit gaat over tot de oprichting van zijn eerste eigen kwartet, met Yuri Honing, Jos de Haas en Arnold Dooyeweerd. De heren gaan op een uitgebreide tournee langs de Nederlandse jazzpodia. De nummers zijn voornamelijk van Goudsmits hand. De pers is enthousiast. Met het Ninsk Projekt maakt hij een internationale tour en neemt de cd Ninsk op. Dat jaar creëert Anton ook de cd Soil met het Barend Middelhoff Quartet.
1996
Het derde album Bestarium van het Eric Vloeimans Quartet wordt uitgebracht. Anton werkt mee aan de registratie van een optreden van het project Ring No Bell van bassist Pablo Nahar met onder anderen pianist Etienne Stadswijk en drummer Chander Sardjoe. Hier wordt een gelijknamig album van uitgebracht. Anton wordt uitgenodigd door het Amsterdamse Afro-Caraïbische Fra Fra Sound om mee te gaan op een tournee door Noord-Afrika.
1997
De twee eerder op vinyl uitgebrachte EP’s van New Cool Collective worden samengevoegd op de cd Soul Jazz Latin Flavours Nineties Vibe. Niet lang na het verschijnen van de cd is er een onderscheiding voor de groep: de Gouden Notekraker. Ook komt cd The River van het Barend Middelhoff Quartet uit.
1998
New Cool Collective wint een Edison voor de tweede cd More Soul Jazz Latin Flavours Nineties Vibes. De groep treedt nu ook veel op buiten Nederland. New Cool Collective Bigband speelt op het North Sea Jazz Festival en nodigt daarvoor onder andere Roy Hargrove uit als speciale gast. Anton Goudsmit treedt vaak op met gitarist Corrie van Binsbergen in haar groep Van Binsbergen - waarin ook de broers Gerry en Harry Arling op bas en drums - en componeert er diverse nummers voor. De cd Van Binsbergen wordt goed ontvangen en Anton profileert zich nu eveneens als componist. Corrie van Binsbergen krijgt de Boy Edgar Prijs en er zijn veel uitnodigingen om te komen spelen. Het Sven Schuster Quartet waar Anton deel van uitmaakt, met destijds slagwerker Steve Altenberg, treedt regelmatig op en maakt de cd Three Is A Crowd.
1999
Het trio De Boo, Wierbos en Goudsmit wordt opgericht door drummer Victor de Boo. In dit onconventionele trio, met trombonist Wolter Wierbos, komt Antons eigenzinnige manier van spelen goed tot zijn recht. Hij wordt door Zuco 103 uitgenodigd te spelen op hun debuut-cd Outro Lado. Arnold Dooyeweerd, Esmee Olthuis en Anton beginnen een trio genaamd Drumless Dog. Alle muziek is door de bandleden gecomponeerd.
2000
Op het album Big van New Cool Collective zijn gasten als Georgie Fame, Trijntje Oosterhuis en Lilian Vieira te horen. De avonden in Meander te Amsterdam met de New Cool Collective Big Band trekken publiek uit het hele land. Samen met het Fay Victor Quintet neemt Anton het album Darker than Blue op in de studio van Michael Rorby in New York. Hieraan doen ook de pianist Vijay Iyer en de slagwerker Steve Hass mee. In 2000 ontvangt Antons muzikale kameraad Eric Vloeimans de Boy Edgar Prijs. Drumless Dog produceert de door de pers goed ontvangen cd Temporary Music.
2001
Anton Goudsmit ontvangt een compositie-opdracht van de NPS, waarmee het begin wordt gemaakt van zijn eigen groep die later als The Ploctones bekend zal worden. Hij neemt met het trio De Boo, Wierbos en Goudsmit het album Live At The Bimhuis op en is gitarist op het album Gotta Get van Carmen Gomes Inc, waarmee hij in die tijd ook veel optreedt. NCC speelt zo’n 100 keer dat jaar en doet een tournee door Rusland, Georgië, Azerbeidzjan, de Baltische staten, Roemenië, Hongarije, Slowakije en Tsjechië.
2002
Met Ernst Reijseger, Harmen Fraanje en initiatiefnemer Eric Vloeimans gaat Anton een vaak optredend samenwerkingsverband aan. Uit deze samenwerking komt later het trio Fugimundi voort met Vloeimans en Fraanje, waarmee hij nog lang zal spelen. Dit slagwerk- en basloze gezelschap ontwikkelt een geheel eigen manier van improviseren, hetgeen veel uitnodigingen van internationale festivals en podia oplevert. Verder speelt Anton mee op het tweede album Tales Of High Fever van de band Zuco 103 met o.a. de Braziliaanse zangeres Lilian Vieira.
2003
Goudsmit maakt steeds meer buitenlandse reizen, vooral naar Engeland met New Cool Collective. De vaste maandagavond met NCCBB in Meander verplaatst zich naar club Panama, waar elke twee weken nieuwe muzikale vrienden uitgenodigd worden, zoals Tony Allen, Los Papines, Barry Hay, Cesar Zuiderwijk, Candy en Hans Dulfer, Han Bennink, Trijntje Oosterhuis, Snowboy, Fay Lovsky, Georgie Fame, Jan Akkerman, George Baker, Piet Noordijk en Michiel Romein. Met Reijseger en Vloeimans gaat Anton Goudsmit op tournee door Indonesië, op uitnodiging van het Erasmushuis in Jakarta. Het Bangkok International Festival of Dance and Music nodigt de heren uit om te komen spelen. Verder is Anton te horen op de cd Shooster van de gelijknamige groep (voorheen het Sven Schuster Quartet) en als speciale gast op de cd Holland In Jazz van trompettist Loet van der Lee.
2004
New Cool Collective heeft veel succes; tijdens regelmatige avonden met gasten in Amsterdam doet de band veel ervaring op en het werk ligt voor het oprapen. Er wordt een tournee door Canada voor het gezelschap georganiseerd. NCC gaat ook naar Oeganda en Kenia, waar interessante muzikale ontmoetingen plaatsvinden. Van het kwartet Eric Vloeimans, Anton Goudsmit, Harmen Fraanje, Ernst Reijseger verschijnt de cd Boom Petit. Dit album is vernoemd naar Antons gelijknamige - zeer ritmische - compositie. Anton speelt mee op het album Lazy Old Sun van de groep rond Fay Victor - waarin nu ook pianist Curtis Clarke en trombonist Wolter Wierbos spelen - en op de cd Who's Move van WO IV, een groep rond drummer Onno Witte en gitarist Ferhan Otay.
2005
Van de nieuwe groep Goudsmit, Trujillo, Vierdag en Vink komt het album Live Op Het Dak! uit. Hierop is voor het eerst uitsluitend door Anton gecomponeerd materiaal te vinden. De vaak herhaalde televisiebeelden van het concert waaruit dit album is voortgekomen, zetten dit gezelschap prompt op de kaart. Voor de derde keer speelt hij mee op een album van Zuco 103, Whaa! getiteld. Ook op het album The Itch van Benjamin Herman is Anton van de partij en hij is als speciale gast te horen op het album Hilarious Expedition van Michel Banabila. New Cool Collective speelt op het vermaarde Roskilde festival bij Kopenhagen en maakt het album Trippin’ samen met Tony Allen, bekend als de drummer van Fela Kuti. De Afrikaanse choraspeler Ali Boulo Santo doet ook mee. Met het Benjamin Herman Quartet maakt Anton een uitgebreide tour door Brazilië. Vruchtbaar is vooral de samenwerking met Han Bennink, met wie hij later een duo vormt.
2006
De cd van Fugimundi getiteld Summersault, wordt lovend ontvangen en zelfs onderscheiden met een Edison. Rietblazer Mete Erker en Goudsmit worden door het trio Dimami gevraagd mee te gaan op de hen toebedeelde VIP tour, hetgeen uiteindelijk resulteert in de cd Nearby Distances. Een flirt met de Nederlandse pop uit zich in een gastoptreden van Anton Goudsmit op het album On Patrol van Monique Klemann. New Cool Collective speelt op het Sziget festival in Budapest en op het Lowlands festival. Opvallend is de verschuiving die NCC maakt van de jazzpodia naar de poppodia.
2007
Anton Goudsmit gaat naast New Cool Collective ook deel uitmaken van het Benjamin Herman Quartet. Benjamin Herman ontvangt de Boy Edgar Prijs. De cd The Itch van het kwartet maakt veel tongen los; het materiaal op dit album wordt beschouwd als verreweg het modernste werk van Benjamin. Dit leidt tot talloze optredens voor het kwartet, waaronder opnieuw een grote tournee door Brazilië. Verder is hij te horen als speciale gast op de cd’s Omnipotent van het Lewinski Projekt, Salve van de groep Sensual, Moves 24/7 van percussionist Jeroen de Rijk en Delight van saxofinste Susanne Alt.
In 2007 geeft Anton enkele opvallende optredens met violist Oene van Geel. Dit duo besluit met pianist Jeroen van Vliet en rietblazer Mete Erker het quiartet Estafest op te richten. De muziek van dit ensemble valt op door subtiliteit en kan het best omschreven worden als eigenzinnige kamermuziek. Er wordt uitsluitend eigen materiaal uitgevoerd en al snel ontstaan ook plannen voor een album van dit kwartet.
2008
Het album Out Of Office vormt de bevestiging van de creativiteit van New Cool Collective. De band gaat ook de theaters in met Jules Deelder en saxofonist Ger ‘Sax’ van Voorden. De registratie van de voorstelling in Luxor te Rotterdam wordt op de DVD Live In Luxor uitgebracht. Anton Goudsmits groep The Ploctones (voorheen Goudsmit, Trujillo, Vierdag en Vink) maakt in rap tempo naam. Ze spelen op festivals en clubs door Europa, Rusland, India (waar de band ternauwernood aan de aanslagen in het Taj Mahal hotel ontsnapt) en het Caribisch gebied.
Anton doet een grote tournee kriskras door Amerika met Eric Vloeimans Fugimundi. Hieruit komt een jaar later de bekende cd Live At Yoshi’s voort. Op de cd Hypochrist Mastreefuzz van het Benjamin Herman Quartet is Anton te horen als speciale gast, evenals op de cd Truth Be Told van Grote Prijs-winnares Leine. Op uitnodiging van de bekende gipsy jazz gitarist Robin Nolan maakt Goudsmit een tour langs de Nederlandse jazzpodia. Hoogtepunt is de presentatie in het Bimhuis van Nolans’ album Organized Crime waar Anton ook aan heeft meegewerkt.
Voor de tweede keer is Anton als speciale gast van Michel Banabila te horen op diens album Precious Images. Een nieuwe, interessante uitdaging wordt gevormd door de optredens die Anton geeft met Arthur Ebeling, een zingende gitarist met een originele, aan Chet Atkins verwante stijl en techniek.
2009
De cd Live At Yoshi's van Fugimundi verschijnt. The Ploctones-cd getiteld 050 komt uit en wordt bejubeld in de pers. Dit album scoort ook meteen een nominatie voor een Edison. Anton Goudsmit maakt furore in Japan met New Cool Collective en speelt non-stop in allerlei wel of niet eigen formaties, wel of niet als speciale gast. De NCC-theatertour met Deelder wordt geprolongeerd, dankzij de grote belangstelling van het publiek. Ook de Belgische theaters worden nu geboekt. De NCC-cd Sugar Protocol komt uit, een samenwerking met het zingende Cubaanse percussiegezelschap Los Papines van wijlen Ricardo Papin Abreu en met Mapacha Africa, een zang/snaarinstrumentenorkest uit de sloppenwijken van Nairobi.
NCC neemt op initiatief van Benjamin Herman ook nog een EP op, als verjaardagscadeau voor Jules Deelder, genaamd Deelder 65, met de dichter zelf. Als klap op de vuurpijl verschijnt het NCC-album Chocolade, een bevlogen samenwerking met rapper Typhoon. Deze combinatie speelt de Melkweg in Amsterdam volledig plat tijdens de cd-presentatie.
The Ploctones, verreweg Goudsmits favoriete gezelschap, speelt steeds vaker en ontwikkelt zich tot een internationaal gewilde band. Ook worden de Nederlandse podia verrast met een nieuwe formatie Maliblu rondom percussionist Jos de Haas en zangeres/danseres Minyeshu Kifle. Er wordt door De Haas gecomponeerde muziek gespeeld, geïnspireerd op verschillende Afrikaanse en Caribische muzieksoorten.
2010
Anton Goudsmit wordt onderscheiden met de prestigieuze VPRO/Boy Edgar Prijs, de belangrijkste Nederlandse jazzprijs. De aandacht van de media is groot en resulteert in optredens en interviews bij programma’s als De Wereld Draait Door en Vrije Geluiden. De prijsuitreiking krijgt zelfs aandacht op het NOS-journaal. Opvallend is het korte solo-optreden bij het zondagochtendprogramma Vrije Geluiden van de VPRO. The Ploctones kunnen in het kader van de Boy Edgar Prijs overal terecht en spelen zo’n 80 keer op vrijwel alle jazz-en poppodia in het land. Zij worden uitgenodigd door de Braziliaanse jazzfestivals van Sao Paolo en Olinda, alwaar zij samenwerken met volksheld en rapper Rapping Hood. Verder speelt de groep op de Nijmeegse Music Meeting en op het North Sea Jazzfestival, het Kaunas Jazzfestival en Kaarjazz in Talinn. De muzikanten krijgen de kans zich te presenteren aan het grote publiek tijdens de televisie-uitzending van de opening van de Uitmarkt die wordt verzorgd door New Cool Collective.
Goudsmit wint het felbegeerde Duiveltje in de categorie 'beste popgitarist van Nederland'. De prijs is het initiatief van Muziek Centrum Nederland (MCN) en de winnaar wordt gekozen door collega-muzikanten. Fugimundi speelt op het Bath Music Festival in Engeland en gaat in het voorjaar van 2010 op een grote tournee door de Verenigde Staten. In het najaar is Benjamin Herman aan de beurt. Er wordt een door Susanna van Canon georganiseerde tour gemaakt met zijn kwartet. Benjamin Herman brengt een cd uit met daarop de liveregistratie van een succesvol concert van dit kwartet op North Sea Jazz 2009. De jongens van New Cool Collective maken hun tweede cd in bigbandbezetting, genaamd Pachinko. Zij brengen ook een live-cd uit genaamd In Concert met het oog op de Japanse markt. Met Typhoon spelen zij onder meer op grote festivals als het Oerol festival, Lowlands (in de Alfa tent) en op het grootste bevrijdingsfestival van Nederland in Zwolle voor een menigte van 35.000 man.
Door Jazz International Rotterdam wordt Anton Goudsmit aangesteld als gastprogrammeur van het festival. Alle zalen van de Doelen in Rotterdam worden gebruikt en de gitarist programmeert onder anderen de Amerikaanse toetsenist Uri Caine, het Belgische orkest Flat Earth Society en het duo Knalpot met Raphaël Vanoli en Gerri Jäger. Een nieuwe groep waar Anton deel van uitmaakt, genaamd The Juju Brothers, is een initiatief van Pablo en Jos de Haas. De groep produceert haar eerste cd die op verschillende festivals wordt gepresenteerd. Verder speelt Anton dit jaar mee als gastsolist op verschillende cd’s van Nederlandse jazz- en aanverwante artiesten. Een ander muzikaal hoogtepunt in 2010 is een avondvullend concert in het Concertgebouw te Amsterdam op uitnodiging van- en met Louis van Dijk.
De gitarist wordt vanwege zijn Boy Edgar Prijs door Zijne Koninklijke Hoogheid Prins Willem Alexander en zijn vrouw Hare Koninklijke Hoogheid Máxima uitgenodigd voor een lunch op Paleis Noordeinde om met hen van gedachten te wisselen over de ontwikkelingen op het gebied van de Nederlandse kunsten en cultuur.
2011
In 2011 brengen The Ploctones het album 3... 2... 1... uit. Deze plaat, met vrijwel uitsluitend composities van Anton Goudsmit, wordt goed ontvangen door de pers. The Ploctones gaan naar het Grahamstown Jazz Festival in Zuid-Afrika waar zij samenwerken met onder meer altsaxofonist Soweto Kinch, pianist Carine Bonnefoy en vocalist Andreas Schaerer. Vooral met de laatste is er een grote klik. Andreas nodigt Goudsmit in 2012 uit voor een duo-optreden tijdens Jazzwerkstatt in Bern en The Ploctones nodigen Andreas uit voor een tournee langs de Nederlandse podia. Hierop nodigt Schaerer de Ploctones weer uit om met hem optredens te doen in Zwitserland. Ook worden de Ploctones gevraagd door het Tokyo Jazz Festival waar zij de sterren van de hemel spelen en door het Bohemian Jazzfestival in Tjechië waar zij drie dagen achter elkaar spelen als voorprogramma van John Scofield, McCoy Tyner en Trilok Gurtu.
New Cool Collective brengt de cd Eightteen uit, gevolgd door een zeer goed bezochte tournee langs de grote poppodia in Nederland en Groot-Brittannië. De groep Estafest (Goudsmit, Erker, van Vliet & van Geel) presenteert haar eerste cd Live. Dit kwartet wordt geroemd om zijn subtiele samenspel en zijn bijzondere timbre. Een tournee volgt in 2012. Anton Goudsmit krijgt carte blanche in De Toonzaal te Den Bosch en geeft daar concerten met The Ploctones, Estafest en Louis van Dijk. Hij wordt door de jonge, veelbelovende gitarist Reinier Baas uitgenodigd samen met Stefan Lievestro een avond te verzorgen in het Amsterdamse Concertgebouw. De pers is lovend over het niveau van deze unieke samenwerking.
Goudsmit wordt uitgenodigd door Frits Bayens om als gastsolist op te treden met zijn bigband. Frits Bayens, de gepensioneerde huisarrangeur en componist van het befaamde Metropool Orkest, bijt zich vast in Antons originele composities. Verder doet de gitarist spraakmakende optredens met onder anderen rietblazer Michael Moore, bassist Arnold Dooyeweerd en slagwerker Alan 'Gunga' Purves. De cd Tepin van Anton Goudsmit, Ronald Kool, Stefan Lievestro en Mark Schilders komt uit en Goudsmit heeft een gastrol op de nieuwe cd 3 van The Jazzinvaders met onder meer Rolf Delfos en Jan van Duikeren.
2012
New Cool Collective gaat op tournee langs de Blue Note jazzclubs in Tokyo en Nagoya, wordt uitgenodigd op het Mountain Alive Festival op Hokkaido en op het vermaarde Fuji Rock Festival. De groep is te vinden op het Festival of International Arts in San José (Costa Rica), en wordt ontvangen door Youssou N'Dour op het St Louis Jazz Festival Senegal, waar zij zich onderdompelen in de muziekwereld van Dakar met als inspirator en 'gids' de gitarist Oumar Sow. De band speelt op het Akbank Jazz Festival in Istanboel. In Nederland ligt het accent van NCC op een groots aangepakt muziektheaterstuk genaamd Much ado about nothing onder leiding van regisseur Jos Thie met onder meer Arthur Japin, Peter Bolhuis en Susan Visser. NCC staat hierin centraal. Verder speelt de groep veel in het clubcircuit.
NCC Bigband verzorgt, net als de voorgaande negen jaar, de live op televisie uitgezonden opening van de Uitmarkt op het Museumplein in Amsterdam. New Cool Collective gaat zoals gebruikelijk weer naar Engeland en speelt dit jaar voor het eerst op het Londense podium Floridita. Anton Goudsmit is wederom uitgenodigd op het Grahamstown Jazz Festival in Zuid-Afrika, ditmaal met het kwartet van Benjamin Herman. Anton werkt daar samen met onder anderen de Zweedse saxofonist Karl-Martin Almqvist en de Zuid-Afrikaanse pianist Andre Petersen.
Met een door hen zelf georganiseerde tournee langs de Nederlandse jazzpodia zetten Harmen Fraanje en Anton Goudsmit hun muzikale samenwerking voort. Zij nodigen hiervoor rietblazer Rudi Mahall en slagwerker Samuel Rohrer uit. Ook produceren zij een cd met dit kwartet. Anton is ‘artist in residence’ op het Global Village Festival in Amersfoort op zowel de zomer- als de wintereditie. Hiervoor nodigt hij de Ploctones uit en vormt een gelegenheidsgezelschap met onder meer percussionist Ebou Gaye Mada en gitarist Raphael Vanoli. De Ploctones zetten hun samenwerking met stemkunstenaar Andreas Schaerer voort met een Zwitserse tournee langs de jazzpodia aldaar.
Het The Hague Ethospheric Orchestra (THEO) neemt enkele van Antons composities op in verband met de productie van hun eerste cd en biedt hem daarbij rol als gastsolist. Het jaar eindigt met een prestigieuze serie concerten getiteld The New Rotterdam Jazz Orchestra meets Anton Goudsmit. Anton besluit eind 2012 met New Cool Collective te breken om meer aandacht te kunnen geven aan zijn andere bezigheden.
2013
Dit jaar begint met een uitgebreide tournee met het New Rotterdam Jazz Orchestra langs de Nederlandse jazzpodia. Vooral Antons composities Boom Petit', 050, Karma-tic, Ernesto en Short Cuts vallen in de smaak bij het publiek en orkest. Hoogtepunten zijn een live gespeelde uitvoering van Boom Petit bij het zondagochtendprogramma Vrije Geluiden en een concert op het North Sea Jazz Festival.
Het werkgebied van The Ploctones lijkt te verschuiven naar de Nederlandse poppodia omdat er blijkbaar interesse is gewekt bij het jongere publiek. Het album Ploc komt uit met overwegend composities van Anton Goudsmit. Ploc wordt dat jaar door de Nederlandse jazzrecensenten uitgeroepen tot beste album. Ook zijn er talloze concerten met Estafest, dat de studio Fattoria Musica in Osnabrück induikt om het voor een Edison genomineerde album Eno Supo op te nemen. Oene van Geel, Jeroen van Vliet en Mete Erker leveren net zoals Goudsmit uitsluitend eigen werk voor deze door de pers zeer gewaardeerde cd.
Goudsmit gaat een samenwerking aan met pianist en televisiepersoonlijkheid Cor Bakker. Samen geven ze een aantal concerten. De veelzijdige gitarist wordt voor een aantal optredens gevraagd door de broers Paul en clemens van der Feen. De concerten leiden tot het album Odyssee. Ook wordt Anton gevraagd door toetsenisten Thijs Schrijnemakers en Robin Piso (DeWolff) om als gastsolist mee te doen met hun groep Orgelvreten. Zij krijgen veel aandacht op de Nederlandse televisie in onder meer het programma DWDD en geven buitengewoon goed bezochte concerten in de grotere popzalen van Nederland.
De experimentele groep Tin Men and the Telephone onder leiding van Tony Roe en met onder andere Borislav Petrov creëert een audiovisueel experiment met Anton Goudsmit en Oene van Geel in een hoofdrol. Zij spelen lijfelijk maar enkele concerten mee en hun aanwezigheid wordt overgenomen door bewerkt videomateriaal van beide musici.
Tijdens het Oberhausen Gitarrenfestival steelt Goudsmit de show als gastsolist bij het Millennium Jazz Orchestra onder leiding van Joan Reijnders. Hij wordt door het Jazzfest Amsterdam gevraagd om voor de editie van 2013 een verrassende groep samen te stellen. Hiervoor vraagt hij slagwerker/componist Gerri Jäger en sousafonist Arno Bakker. Samen vormen zij Bakker, Goudsmit & Jäger. Al gauw stromen de uitnodigingen van de experimentele podia en festivals binnen. Met bassist Boudewijn Lucas en slagwerker Roy Dackus focust Goudsmit zich op het meer standaard jazzrepertoire.
2014
De Ploctones worden weer uitgenodigd om meerdere optredens te verzorgen op het Bohemian Jazz Fest in Tsjechië. Estafest wordt door het London Jazz Festival geprogrammeerd. Het Zapp 4 String Quartet nodigt Anton uit om een tournee te maken langs de Nederlandse podia. Hiervoor worden speciaal door violist/componist/arrangeur Oene van Geel bewerkingen gemaakt van Goudsmits composities.
Harmen Fraanje en Anton Goudsmit pakken de draad weer op en gaan op compacte tournee met hun Duitse vrienden Samuel Rohrer (slagwerk) en Rudi Mahall (klarinet) en steken de Duitse grens over om te spelen in onder andere der Unterfahrt in München. Drummers Stefan Kruger en Joost Patocka nodigen Anton uit voor hun nieuwe band Krupa en the Genes, met de saxofonisten Maarten Hogenhuis en Jasper Blom, gitarist Raphael Vanoli en bassist Sean Fasciani. Er wordt vrijwel direct een gelijknamig album gemaakt waar Goudsmit ook eigen werk voor aanlevert.
Percussionist Jaime Rodriguez vraagt Anton bij zijn nieuwste project Rumbatá Beat Band. Dit grote gezelschap, met o.a drummer Cyril Directie, neemt het album Once Again op en gaat op tournee langs de Colombiaanse jazzfestivals Jazz Cali, Barranquijazz en Festival Medellin de Jazz. Pianist Jeroen van Vliet van Estafest krijgt de opdracht de Zeelandsuite van Leo Cuypers en Willem Breuker te ‘hercomponeren’ wat resulteert in een dvd van opnames gemaakt op verschillende locaties in het Zeeuwse landschap en uiteindelijk tot een tour langs de Nederlandse jazzpodia. Hiervoor nodigt hij Anton Goudsmit uit samen met onder anderen rietblazers Joris Roelofs, Joris Posthumus en Mete Erker en bassist Frans van der Hoeven.
Steeds vaker wordt Goudsmit door pianist Peter Beets en bassist Ruud Jacobs uitgenodigd om met hen op te treden. Trompettist/componist Rik Mol vraagt Anton om op zijn studioalbum enkele gitaarpartijen voor zijn rekening te nemen.
Noemenswaardige optredens dit jaar zijn een concert met uitsluitend geïmproviseerde muziek met slagwerker Alan Purves, de duo-optredens met bassist Arnold Dooyeweerd, een gastoptreden bij Licks & Brains, een bigband onder leiding van Rolf Delfos, optredens met de festivalband Koffie en concerten met de Belgische zangeres Esther van Hees. Het jaar wordt afgesloten met een tournee van het Nederlands Studenten Jazz Orkest ft. Anton Goudsmit waaraan de gitarist zelf ook composities bijdraagt.
2015
De Ploctones treden regelmatig op en gaan naar Aruba om te spelen op het Caribbean Sea Jazz Festival. Anton Goudsmit vliegt direct door naar Colombia om met de Rumbatá Beat Band optredens te doen in Bogotá en wederom op het Cali Jazz Festival. Ook worden de Ploctones gevraagd om in Sibiu (Roemenië) te komen spelen, ditmaal op het Mozaic Jazz Festival. Het jaar wordt afgesloten met een uitgebreide tour door Nederland in samenwerking met het Light-Up Collective, een gezelschap kunstenaars onder leiding van Jan Willem Campmans dat de concerten visueel verrijkt met geïmproviseerde lichtkunst. Mede ter gelegenheid van het elfjarig bestaan van de Ploctones krijgt deze tournee de titel The Ploctones 11 Years StoerToer.
Naar aanleiding van een showcase tijdens JazzAhead in Bremen wordt Estafest door het Budapest Music Center uitgenodigd om te spelen op het Jazz Festival Budapest. Dit optreden zal uiteindelijk leiden tot een uitnodiging om voor hun gerenommeerde label BMC een album op te nemen. De groep doet nog andere concertzalen aan in de regio, waaronder Porgy & Bess in Wenen. Goudsmit geeft zijn eerste echte soloconcert tijdens Writers Unlimited in Den Haag. Speciaal voor de gelegenheid wordt de gitarist gevraagd om als duo met gitarist Reinier Baas te komen spelen op het Amsterdam Electric Guitar Heaven, een festival in het Muziekgebouw aan ´t IJ.
Dit jaar slaan Benjamin Herman en Anton Goudsmit de handen ineen. Ze noemen zichzelf Hear Hear!. Composities van Misha Mengelberg, Thelonious Monk en eigen composities worden op het podium grondig gefileerd. Krupa & the Genes blijkt in de smaak te vallen, want een serie concerten langs de jazzpodia wordt bekroond met een optreden op het North Sea Jazz Festival . Ook brengt het New Rotterdam Jazz Orchestra een album uit van het project met de muziek van Goudsmit. The New Rotterdam Jazz Orchestra meets Anton Goudsmit krijgt lovende kritieken in de grote dagbladen en een optreden op het North Sea Jazz Festival.
Anton geeft een reeks optredens met Orgelvreten langs de grote popzalen in Nederland en speelt enkele gitaarpartijen in op hun nieuwe album. Jeroen van Vliets Zeelandsuite gooit hoge ogen bij de programmeurs en dat levert veel werk op voor dit gezelschap in het jazzcircuit. De powerjazzformatie BRUUT! betrekt Anton bij hun live optredens met als hoogtepunt een optreden in een drukbezocht Paradiso in Amsterdam.
Een flirt met het Belgische jazzkwintet DelVita onder leiding van drummer Toni Vitacolonna en de gebroeders Delannoye zorgt voor energieke muziek maar vindt geen navolging. Peter Beets nodigt Anton Goudsmit uit om met zijn trio te spelen in Frankrijk op het festival Jazz d'Ambleny. Tijdens een exclusief optreden dat het vermelden waard is, speelt Anton met gitaarlegende Rudy Lentze op het FestiValderAa in Drenthe.
2016
2016 begint met een tournee van Hear Hear! Overal zijn de zalen bomvol en de combinatie Benjamin Herman en Anton Goudsmit smaakt naar meer. De gitarist wordt genomineerd voor de Gouden Notekraker en geeft met zijn Ploctones een indrukwekkend optreden gedurende de uitreiking in een door de media overbevolkt Paradiso. Tijdens de feestelijkheden krijgt Goudsmit te horen dat hij in 2017 en 2018 de muzikale leiding krijgt over het Nationaal Jeugd Jazz Orkest (NJJO) dat dit jaar onder leiding van Martin Fondse een Gouden Notekraker wegsleept.
De Ploctones maakt dit jaar een tour genaamd The Ploctones Better Then Ever Tour. Estafest blijf ook actief in de Nederlandse jazz en reist wederom af naar het Budapest Music Center om daar opnames te maken voor het label BMC.
Trombonist Louk Boudesteijn, rietblazer Nils van Haften en Anton Goudsmit beginnen het trio Einzelgänger en brengen meteen hun eerste album Musica Gymnastica uit. Hierop zijn uitsluitend zeer eigenzinnige composities van Louk Boudesteijn te horen. Dit ritmesectieloze trio valt meteen op, mede door de ondersteuning van humoristische korte YouTube-filmpjes, geregisseerd door Rob van Pelt. Fraanje, Goudsmit, Mahall & Rohrer proberen de draad weer op te pakken en registreren een concert in de Tilburgse Paradox.
Met The New Rotterdam Jazz Orchestra maakt Anton een kleine tour door Tsjechië. Op het programma staan onder meer het festival Jazz Goes To Town in Hradec Králové en Jazzdock in Praag. Zangeres Kim Hoorweg vraagt Goudsmit om op haar nieuwe album te spelen. Bovendien treedt hij nu af en toe op met de Kim Hoorweg Band als gastsolist. Ook geeft hij enkele optredens met haar broer Thom Hoorweg. Anton nodigt op zijn beurt Kim Hoorweg uit om met hem te spelen op Jazz'n Ambleny waar hij het jaar daarvoor door Peter Beets was uitgenodigd.
De jazzformatie The Houdini's vraagt Anton Goudsmit voor een tournee langs de jazzpodia en festivals. De blues staan centraal en de tournee heet dan ook The Houdini's & Anton Goudsmit...How Blue's the Blues. Er wordt speciaal voor dit project nieuwe muziek gecomponeerd en Anton levert ook eigen werk aan dat door trombonist/arrangeur Ilja Reijngoud, bassist Marius Beets en toetsenist Erwin Hoorweg wordt gearrangeerd.
Peter Beets nodigt Anton uit voor een serie concerten met de muziek van de Amerikaanse jazzgitarist Wes Montgomery als uitgangspunt. Goudsmit speelt daarnaast af en toe met Beets in een kwartet met Han Bennink en Ruud Jacobs. Daarmee wordt onder meer de muziek van Misha Mengelberg gevierd.
Han Bennink vraagt Anton om te komen spelen met zijn ICP trio met rietblazer Michael Moore en bassist Ernst Glerum. Met de laatste twee bereidt Anton een speciaal concert voor ter ere van de overleden rietblazer Sean Bergin. Projectleider Ernst Glerum stelt het muzikale programma samen.
Een bijzondere samenwerking in 2016 is die met de Amerikaanse trompettist/arrangeur Thomas Bergeron en het Ragazze Quartet in opdracht van het festival Wonderfeel. Op dit festival worden gedurfde bewerkingen uitgevoerd van de muziek van Olivier Messiaen. De muziek wordt geregistreerd en uitgezonden door NPO Radio 4.
In een volledig geïmproviseerd concert met bassist Wilbert de Joode, slagwerker Michael Vatcher en basgitarist Luc Ex waagt Goudsmit zich steeds vaker aan de vrije improvisatie. Beide concerten vinden plaats in De Ruimte in Amsterdam-Noord. Violist Myrthe van de Wetering maakt haar eerste album Dégoût en Anton neemt een groot gedeelte van de gitaarpartijen voor zijn rekening.
De gitarist speelt ook mee op het tweede door Éthiopiques geïnspireerde album van Minyeshu Kifle. Noemenswaardig is een unieke samenwerking met rietblazer Steven Kamperman en de Belgische trompettist Bart Maris. Goudsmit geeft dit jaar een paar concerten met zangeres Beatrice van der Poel als Trio Los Contactos. Ook speelt Goudsmit steeds vaker met organist Frank Montis en drummer Cyril Directie. Zij besluiten een bandje te vormen en noemen dat Montis, goudsmit & Directie. Hun muziek kenmerkt zich door het hoge groove gehalte.
2017
Met veel plezier neemt Anton Goudsmit de muzikale leiding op zich van het Nationaal Jeugd Jazz Orkest (NJJO). Er worden uitsluitend stukken van Goudsmit uitgevoerd. Onder de noemer Young Metropole vindt een samenwerking plaats met het klassieke Nationaal Jeugd Orkest. Hiervoor wordt de Duitse pianist en dirigent Christian Elsässer ingeschakeld. Het vierde album van Estafest komt uit op het prestigieuze label BMC. De cd Bayachrimae is vernoemd naar de gelijknamige compositie van Oene van Geel en bevat ook composities van Goudsmit. De pers reageert enthousiast. Estafest wordt uitgenodigd door het National Arts Festival in Grahamstown in Zuid-Afrika om op te treden, samen te werken met genodigde jazzmusici uit de hele wereld en workshops te geven aan Zuid-Afrikaanse muziekstudenten.
De Ploctones worden uitgenodigd voor enkele grote Colombiaanse festivals zoals Jazz Al Parque in Bogotá, Cali AJAZZGO en Barranquijazz. De concerten genereren aandacht op nationale radio en televisie en worden goed bezocht. Goudsmit staat zangeres Kim Hoorweg bij tijdens de productie van haar eerste zelfgeproduceerde album genaamd Untouchable. De band bestaat verder uit bassist Glenn Gaddum jr., drummer Joost Kroon en toetsenist Niels Broos. Goudsmit en Hoorweg verzorgen nu ook optredens als duo. Van Krupa & the Genes komt het tweede album Two uit met gastbijdragen van onder andere de Senegalese zanger Omar K. Dankzij de release van het album krijgen ze veel uitnodigingen voor optredens op festivals en in clubs in Nederland.
Gitarist Jan Akkerman vraagt Anton Goudsmit om deel te nemen aan zijn tournee Knight Of The Guitar. Medegasten zijn de gitaristen Leendert Haaksma, Leif de Leeuw en Ruben van Roon. Deze gitaaravond trekt langs de grotere zalen en is onder meer te zien in de Melkweg, de Oosterpoort en TivoliVredenburg. Opnamen van het concert van het Peter Beets trio ft. Anton Goudsmit in het Bimhuis op 27 december 2016, met muziek van Wes Montgomery, worden op YouTube gepubliceerd. Het trio Montis, Goudsmit en Directie wordt opgepikt door de programmeurs en maakt de nodige kilometers. Zij trekken zich een paar dagen terug in het Klooster Mariadal in Roosendaal om op nieuw materiaal te broeden.
2018
Anton wordt uitgenodigd door Jett Rebel voor zijn nieuwjaarsconcert met band in Paradiso Amsterdam en treedt daar ook op met Henny Vrienten. Dit optreden heeft zijn vervolg in duo vorm op het Jazzfestival Amsterdam. De ‘Ploctones’ brengen een single uit genaamd Droplul en gaan weer op tournee door het land. Naar aanleiding van het nieuwe album van Kim Hoorweg wordt een serie concerten geboekt met als hoogtepunten optredens in het Concertgebouw van Amsterdam en een showcase op het Groningse festival Noorderslag. Met zangeres Esther van Hees doet Anton enkele optredens. Goudsmit zet zijn tanden in de muziek van Thelonious Monk en Misha Mengelberg met rietblazer Joris Roelofs.
Met het NJJO duikt Goudsmit de Polderweg studio’s in en de resultaten daarvan worden gepubliceerd op YouTube. Het orkest maakt indruk op het North Sea Jazz Festival en is een hoofdact op het Duketown jazzfestival.
Montis, Goudsmit & Directie komt op stoom en wordt uitgenodigd om acte de présence te geven op het Carribean Sea Jazz Festival in Aruba waar het trio contact maakt met de rockband Di-Rect die Goudsmit uitnodigt om mee te werken aan nieuw materiaal. Anton formeert een nieuw trio genaamd ‘Go!Pony’ met de jonge talenten Thomas Pol en Niek de Bruijn om zijn eigen werk mee te spelen. Ze verschijnen op de jazzpodia. Ook het trio Einzelgänger rond trombonist Louk Boudesteijn krijgt aandacht van de media met het album Musica Gymnastica en haar humoristische videoclips, met leuke optredens als gevolg. De kers op de taart is een optreden op het North Sea Jazz Festival. Trombonist Bart van Lier nodigt Anton uit om als duo vooral eigen werk uit te voeren. Dit repertoire spelen zij eveneens als trio met contrabassist Ruud Ouwehand.
De band Krupa & the Genes speelt veel op festivals en mag zijn kunsten vertonen in het tv-programma De Wereld Draait Door. Het album Two wordt genomineerd voor een Edison Award. Ook de samenwerking met het Peter Beets trio heeft succes. Een bijzonder optreden is het emotionele afscheidsconcert van en met pianist Louis van Dijk met o.a. Han Bennink en Fay Claassen.
Opnieuw nodigt Anton de Zwitserse vocalist Andeas Schaerer uit om met hem als duo te spelen op de Jazz International festivals van Rotterdam en Nijmegen en als trio met bassist Wilbert de Joode in het Bimhuis.
De Rotterdamse Six String Sessions vieren hun jubileum in de Oude Luxor te Rotterdam en Goudsmit deelt daar het podium met o.a. de gitaristen Eric Vaarzon Morel, Pablo van der Poel, Harry Sacksioni, Erwin Java, Dave von Raven, Tim Akkerman en Mart Hillen. Jan Akkermans Knight of the Guitar beleeft een tweede editie en zo’n beetje alle poppodia van Nederland worden aangedaan, wederom met de gitaristen John Hayes (Mothers Finest), Leif de Leeuw en Ruben Hoeke. De tournee bestrijkt zo’n drie maanden en loopt door tot maart 2019.
2019
De tour met Jan Akkerman is in volle gang en ondertussen viert Estafest met Jeroen van Vliet, Oene van Geel en Mete Erker haar tienjarig jubileum en speelt met Andreas Schaerer in onder meer het Bimhuis en het Tilburgse podium Paradox.
Montis, Goudsmit & Directie treden nu vaak op en spelen op grote muziekfestivals als Mañana Mañana en Zwarte Cross, waar de musici drie dagen lang het podium delen met de fine fleur van de Nederlandse stand-upcomedians. Het trio neemt zijn eerste album Taste of Culture op in de Bullet Sound Studio. De presentatie vindt plaats in een uitverkocht Paradiso. Dit Hammond-trio speelt weer op het Caribbean Jazz Festival en verschijnt op televisie bij de talkshow M.
The Quartet-NL, met o.a. Han Bennink en Benjamin Herman, nodigt Goudsmit en gitarist Reinier Baas uit voor een ode aan de muziek van Misha Mengelberg. Verder treedt Anton op met Kim Hoorweg, de Raad van Toezicht, Harmen Fraanje, Bart van Lier, de Ploctones en Robin Nolan. Eric Vaarzon Morel vraagt Anton om samen met hem een programma te verzorgen voor een optreden in het Amsterdamse Concertgebouw. Het concert is een succes en een nieuw duo is geboren. Met de Amerikaanse bassist Sean Fasciani, die hij nog kent van Krupa & the Genes, gaat Goudsmit het avontuur aan om een duo te vormen. De eerste concerten volgen al snel.
De superjazzformatie BRUUT!, met o.a. saxofonist Maarten Hogenhuis, neemt met Goudsmit het album Go Surfing op dat in een bomvol Paradiso wordt gereleased. Deze eigenwijze versie van de ‘surfsound’ uit de jaren 60 valt goed bij het publiek en de programmeurs. Een grote tour langs de poppodia wordt georganiseerd en de festivals sluiten aan.
2020
Goudsmit wordt door het Django Amsterdam festival geprogrammeerd om een duo optreden te doen met de legendarische gipsy jazz gitarist Stochelo Rosenberg. Ook nodigt gipsy jazz gitarist Paulus Schäfer Anton uit voor een duo concert.
Goudsmit is artist in residence van het Gitaarfestival in het Zuiderzeemusueum en treedt op met o.a. de gitaristen Eric Vaarzon Morel, Jan Akkerman en met basgitarist Sean Fasciani, waar hij ook mee op het Amsterdam Jazzfest acte de présence geeft.
BRUUT! & Anton Goudsmit vervolgen hun Go Surfing tour langs de popzalen. Zij spelen ook op de festivals met als topper een optreden op het North Sea Jazz Festival. Montis Goudsmit & Directie werken aan een nieuw album en spelen op het Hongaarse Jazz In The Park Festival, het Casibari Jazz Festival in Aruba en op grote nederlandse festivals als Mañana Mañana en de Zwarte Cross.
Krupa & the Genes spelen met zanger Omar K op het Festival Trommel georganiseerd door medeoprichter Joost Patocka.
Bedankt
Deze pagina is mede mogelijk gemaakt met de bijdragen van Het Parool, Jeroen Dietz, NRC Handelsblad, Noordhollands Dagblad, Rieder Steven, VPRO Gids & de Volkskrant.