Biografie
Jasper Blom (Geldrop, 2 juni 1965) streeft als tenor- en sopraansaxofonist en componist naar een synthese van traditionelere jazzvormen en geïmproviseerde muziek. Vanaf het begin van zijn carrière profileert hij zich als bandleider en als sideman in ensembles die bruggen slaan tussen beide genres. Hij experimenteert met elektronica in Red, Yellow & Blue Extended en geeft dit een vervolg in zijn Quartet, waarin hij zijn saxofoongeluid regelmatig met allerlei effectapparatuur bewerkt. Naast deze groepen, waarvoor hij (uitgewerkte) composities schrijft, speelt hij vrije improvisatie in een trio met bassist Arnold Dooyeweerd en drummer Flin van Hemmen. Hij werkt samen met internationale artiesten als Randy Crawford, George Duke, Chet Baker, Lee Konitz en Nat Adderley. Daarnaast valt hij geregeld in bij zowel het Metropole Orkest als de formatie Corrie en de Brokken van gitariste Corrie van Binsbergen. In 2019 wint Jasper Blom de Buma Boy Edgar Prijs 2019.
1965 - 1988
Jasper Blom groeit op in geboortedorp Geldrop en leert klarinet spelen. Op zijn veertiende logeert hij tijdens de herfstvakantie bij zijn oudere broer in Groningen. Tijdens dat bezoek maakt hij zijn eerste jazzconcert mee wanneer hij door zijn broer wordt meegenomen naar Sonny Rollins in de Oosterpoort. Blom is gefascineerd door de verbeeldingskracht die uit de muziek van de Amerikaanse saxofonist spreekt. Blom stapt op zijn negentiende over van klarinet naar saxofoon. Hij speelt thuis mee met platen van Miles Davis, John Coltrane en Michael Brecker. Voordat hij afstudeert aan Rotterdams Conservatorium speelt Blom al in meerdere groepen. Naast het eigen Jasper Blom Kwartet zijn dat Vibes Unit, Cees Slinger’s Octet en Bad Circuits. Die laatste groep bestaat verder uit Hans Eijkenaar (drums), Boudwijn Lucas (bas) en Rob van Bavel (toetsen). Bad Circuits speelt onder meer in oktober 1987 tijdens de zesde editie van de European Jazz Competition, een prijs die Blom in zijn carrière tweemaal zal winnen.
1989 - 1992
Jasper Blom studeert in 1991 cum laude af aan het Rotterdams Conservatorium en vertrekt voor een half jaar naar New York om verder te studeren bij saxofonist Dave Liebman en trombonist-componist Bob Brookmeyer. Ook neemt hij lessen bij de saxofonisten Joe Lovano en Greg Osby. Na terugkeer uit New York verhuist hij naar Amsterdam en richt samen met trompettist Angelo Verploegen en saxofonist-klarinettist Michael Moore het pianoloze kwintet Zut Alors! op. Door het ontbreken van een akkoordinstrument is er veel vrijheid in de band. In de documentaireserie die de NOS in deze periode uitzendt over de geschiedenis van de Nederlandse jazz is de groep te zien en te horen. Blom brengt de debuut-cd Pie Dough van Zut Alors! in 1992 in eigen beheer uit.
1993 - 1998
Five Up High is de naam van een nieuw jazzkwintet met toppers uit de jongste generatie musici. Blom is samen met drummer Joost Patocka de aanstichter en voornaamste componist van de groep. Five Up High bestaat verder uit altsaxofonist Benjamin Herman, pianist Juraj Stanik en bassist Marius Beets. Op het label Timeless verschijnt in 1994 de titelloze eerste cd. Jasper Blom maakt ook deel uit van het Ben Boogaard Quartet van gitarist Ben Boogaard, aangevuld met bassist Bas Cooymans en drummer Pieter Bast. Van het kwartet verschijnt in 1994 het album Holidays. Op het tweede album The Deep (1997) van Five Up High is saxofoniste Carolyn Breuer te horen in plaats van de druk bezette Benjamin Herman. Pianist Jeremy Manasia en bassist Johan Plomp completeren de tweede editie van Five Up High.
1999 - 2000
Ter gelegenheid van zijn zestigste verjaardag organiseert slagwerker Pierre Courbois een dubbelkwintet. Hiertoe breidt hij zijn reguliere kwintet uit met vijf rietblazers, onder wie Jasper Blom. Tijdens het Amsterdamse festival Klap Op De Vuurpijl in december 1999 gaan de speciaal geschreven en gearrangeerde composities van Courbois in première. Van de opname die de NPS ervan maakt, wordt een cd uitgebracht: Unsquare Roots. Ook heeft Jasper Blom in 1999 een muzikale ontmoeting met de Amerikanen David Berkman (piano) en Matt Wilson (drums) en Fransman Eric Surmenian (bas). De samenwerking bevalt zo goed dat er meteen een album wordt gemaakt. Het kwartet gaat onder de naam Dialect ook op tournee, met drummer Tom Rainey in plaats van Matt Wilson.
2001 - 2002
Stichting Jazz in Utrecht verstrekt Jasper Blom een compositieopdracht. Het resultaat is een stuk over kleuren, onder de titel Red, Yellow & Blue Extended. Het is geschreven voor een trio, met bassist Frans van der Hoeven en drummer Martijn Vink. Later voegt Blom pianist Achim Kaufmann, gitarist Anton Goudsmit, zangeres Ineke van Doorn en bassist Jeroen Vierdag aan het ensemble toe. Nieuwe composities worden in 2004 op het North Sea Jazz Festival uitgevoerd door de groep, die dan wordt uitgebreid met drie rietblazers (David Kweksilber, Maarten Ornstein en Tobias Klein, die zowel saxofoon als klarinet en basklarinet bespelen) en Wouter Snoei met live elektronica. Een extra gast is de Noorse gitarist Eivind Aarset.
2003 - 2005
Jasper Blom tourt mee met het derde programma van Corrie & De Grote Brokken, de grote groep rondom gitariste Corrie van Binsbergen met onder anderen bassist Hein Offermans, drummer Arend Niks en vocalisten Beatrice van der Poel en Bob Fosko. Registraties van de concerten op 28 en 29 mei 2004 in Frascati Amsterdam komen in 2006 uit op de cd Het Land Is Moe. Blom start met bassist Arnold Dooyeweerd en drummer Flin van Hemmen een naamloos trio om geheel vrij te kunnen improviseren. De groep maakt zijn podiumdebuut op 30 november 2004 tijdens de laatste avond in het oude Bimhuis aan de Oudeschans in Amsterdam. Omdat Van Hemmen in de Verenigde Staten gaat wonen, neemt Michael Vatcher later diens plek over. Pierre Courbois herschikt zijn kwintet tot een sextet waarmee hij uitsluitend stukken in 5/4 maat gaat spelen. Hij vraagt Jasper Blom voor de vaste bezetting. Opnamen van het concert van het sextet op 6 juni 2005 in het Bimhuis verschijnen twee jaar later op het album Révocation. Jasper Blom maakt deel uit van het sextet van bassist Stefan Lievestro. Hij is te horen op Breakfast In Walhalla (2005), Lievestro's eerste album onder zijn eigen naam.
2006 - 2007
Blom richt samen met gitarist Jesse van Ruller een nieuw kwartet op dat in première gaat op het Jazz International Festival in Rotterdam. Frans van der Hoeven en Martijn Vink zijn al een paar jaar vaste partners op bas en drums en vormen ook van deze groep de ruggengraat. In 2007 verschijnt het eerste album Statue Of Liberty op Mainland Records. Wat opvalt, zijn de effecten die Jasper Blom inzet om zijn saxofoongeluid bij tijd en wijle subtiel te veranderen. Trompettist Gijs Levelt, fluitist Ned McGowan en rietblazer Tobias Klein zijn de initiatiefnemers van een nieuwe, middelgrote band onder de naam Spinifex Orchestra. Jasper Blom en Joost Buis completeren het blazersdeel van de groep, die verder bestaat uit gitarist Raphael Vanoli, accordeonist Theo van Tol, bassist Sean Fasciani en drummer Uli Genenger. Triodia is de titel van hun eerste cd uit 2008.
2008
Op zoek naar nieuwe uitgangspunten voor improvisatie begint Jasper Blom het Ensemble A L’Improviste. De formatie houdt zich bezig met muziek van de Franse componist Claude Debussy. Samen met saxofonist Joris Roelofs, pianist Kris Goessens, bassist Clemens van der Feen en drummer Joost Lijbaart laat hij horen dat dit niet tot zoetige muziek hoeft te leiden.
2009
Bassist Stefan Lievestro nodigt Blom uit in zijn nieuwe groep Mona Lisa Overdrive, waar de saxofonist oude bekende Jesse van Ruller naast zich treft, alsmede Arno Krijger (Hammondorgel) en Hans van Oosterhout (drums). Jasper Blom speelt mee op de cd Love Call: Impressions Of Ellington van de Duitse saxofonist Denis Gäbel en de cd Daytrippers van jazzzangeres Francien van Tuinen.
2010 - 2014
Na het tweede album Dexterity (2010) neemt The Jasper Blom Quartet het derde album Gravity (2012) op met de scattende jazzzangeres Tutu Puoane uit Zuid-Afrika. Jasper Blom en Jesse van Ruller begeleiden Duitse zangeres Anette Von Eichel op haar cd Golightly (2012). Blom maakt deel uit van Identikit, de band van gitarist Marzio Scholten samen met altsaxofonist Lars Dietrich, bassist Sean Fasciani en drummer Kristijan Krajnčan (later vervangen door Niek de Bruijn). In juni 2013 gaat de band de studio in voor een eerste album. Krupa & The Genes is een samenwerking tussen drummers Stefan Kruger en Joost Patocka samen met vijf muzikanten, onder wie Jasper Blom en gitarist Anton Goudmit. De groep is 9 mei 2014 voor het eerst live te zien in het Bimhuis. Op het titelloze album uit 2015 wordt Krupa & The Genes aangevuld met twee dj’s. De cd bevat stevige jazz met invloeden uit afrobeat en popmuziek.
2015 - 2018
Jasper Blom is docent aan het Conservatorium van Amsterdam. Hij doet regelmatig met zijn studenten mee tijdens kleinere optredens in cafés. Hij vindt aansluiting bij de jongere generatie jazzmusici door het organiseren van jamsessies en het jaarlijkse Rough Diamands festival in het Bimhuis. Naast zijn eigen kwartet speelt hij in de David Kweksilber Big Band en WonderYears. Met laatstgenoemde trio, samen met Sean Fasciani en Felix Schlarmann, brengt hij een ode aan soulmuzikant Stevie Wonder. Godverdomse Dagen Op Een Godverdomse Bol is een theaterproductie van Corrie van Binsbergen met de Vlaamse auteur Dimitri Verhulst, gebaseerd op diens boek uit 2008. Jasper Blom maakt tijdens de tournee deel uit de negenkoppige band.
2019
The Jasper Blom Quartet presenteert op 13 april in het Bimhuis de dubbel-cd Polyphony met opnamen die een jaar eerder op dezelfde locatie zijn gemaakt samen met Belgische trompettis Bert Joris en Duitse trombonist Nils Wogram. Blom laat zich onder meer inspireren door middeleeuwse meerstemmige muziek. Het album komt uit bij het Britse label Whirlwind Recordings.
Het project ZILT komt voort uit een ontmoeting in Café ZILT op de Amsterdamse Zeedijk tussen Jasper Blom en de jonge getalenteerde trompettist Ian Cleaver, winnaar van het Prinses Christina Concours 2016. De ritmesectie bestaat uit Thomas Pol (bas) en Wouter Kühne (drums). Na een showcase tijdens het Rotterdamse InJazz Festival staat ZILT op jazzfestivals in Italië met een ode aan Misha Mengelberg.
Jasper Blom wint dit jaar de Buma Boy Edgar Prijs. Het juryrapport noemt hem 'een filosofische realist, een denker én doener. (…) Hij doet niets uit effectbejag en gaat al dertig jaar lang heel integer zijn eigen gang in diverse stromingen binnen het jazzidioom. Zijn toon wordt nooit echt ruig maar is altijd spannend en enerverend, als een warme wervelwind waarvan je niet weet wat het gaat opwoelen.' Op 4 december krijgt Blom de bronzen sculptuur van Jan Wolkers uitgereikt op een door de saxofonist zelf samengestelde feestelijke concertavond in het Bimhuis.
2020 - 2021
Een deel van de geplande concerten tijdens POLYPHONY 3: Boy Edgar Prize Concert Tour van het Jasper Blom Quartet, afwisselend met pianisten Pablo Held en Harmen Fraanje, moet vanwege de coronacrisis worden geannuleerd.
Bedankt
Deze pagina is mede mogelijk gemaakt met de bijdragen van Govert Driessen, NRC, Stichting Buma Boy Edgar Prijs, Trouw & Volkskrant.
Jasper is motiverend, inspirerend, grappig, toegewijd, leergierig, nieuwsgierig.
Joris Roelofs
Rietblazer