Bart Suèr▶
Draaitafels en scratchen zagen wij als een nieuw instrument
Deel deze video op de huidige startpositie op social media.

Facebook Twitter Google+

Biografie

Bart Suèr is saxofonist, producer en labelbaas. Hij is medeoprichter van de fusionband SFeQ waarmee hij vanaf 1989 een mengeling speelt van funk, hiphop en geïmproviseerde muziek. Zijn inspiratiebronnen zijn onder anderen Lee Konitz en Ornette Coleman. Vanaf de tweede helft van de jaren negentig is hij een van de drijvende krachten achter label, boekingsbureau en muziekuitgever Dox. Hij produceert platen van aanstormende talenten als Wouter Hamel en Giovanca. Bart Suèr is daarnaast docent aan de opleiding Muzikant/Producer aan het ROC Albeda College in Rotterdam.

1989 - 1991

Na zijn studie saxofoon aan het conservatorium in Amsterdam begint Bart Suèr op 17 oktober 1989 de band SFeQ, samen met François van Bemmel (elektrische gitaar), Peter Bergman (elektrische bas) en Stefan Kruger (drums). De bandnaam staat voor San Francisco Earthquake en is een verwijzing naar de grote aardbeving die San Francisco treft op de oprichtingsdatum. Een van de inspiratiebronnen is de jazzrockband Weather Report. SFeQ speelt een cross-over van jazz, funk en hiphop. Beat en melodie vormen de basis, maar verder mag de muziek alle kanten opgaan. De band wint in 1991 de eerste prijs op het prestigieuze Middelsee Jazztreffen. Aan deze prijs is een optreden op het North Sea Jazz Festival verbonden. Suèr is in deze periode ook leider van de wekelijkse jamsessies in de Heeren van Aemstel in Amsterdam.

1992 - 1993

Begin juni 1992 verschijnt van SFeQ het debuutalbum Rumble. Op de cd staan gastbijdragen van Martin Verdonk, Fay Claassen (onder de naam Fee Klaassen) en DJ Jeff Hagenaars. In oktober 1992 wint SFeQ het jazzconcours op de Leverkusener Jazztage. De band is als enige Nederlandse formatie samen met vijf andere Europese orkesten uit 72 aanmeldingen geselecteerd voor de finale. Naast een prijs van tienduizend mark sleept de groep diverse optredens op Europese festivals in de wacht, alsmede een tournee door Finland. De Rotterdamse DJ Git Hyper voegt zich bij de band. Zijn scratchkunsten zijn te horen op het tweede album Low Impact, High Energy (1993).

1994 - 1996

SFeQ krijgt een studiebeurs van het Ministerie van Cultuur en financiert daarmee een verblijf van enige maanden in de Verenigde Staten. Bart Suèr krijgt in New York onder meer privéles van Steve Coleman. SFeQ treedt ook met succes op in The Knitting Factory, de vermaarde eclectische jazzclub aan Houston Street in Manhattan. De groep spreekt zowel een jazzpubliek aan als avontuurlijke popliefhebbers. In 1994 staat SFeQ op het popfestival Noorderslag in Groningen waar altijd veel Nederlandse popprogrammeurs aanwezig zijn. In juni 1995 verschijnt het derde album SFeQ Plays Nunk Pays, de laatste plaat met François van Bemmel. Na het vertrek van de gitarist speelt de band met diverse gastmuzikanten, zoals percussionisten, blazers (basklarinettist Maarten Ornstein) en vocalisten (Lilian Vieira van Zuco 103). De samenwerking met andere muzikanten leidt tot een apart project: SFeQ Extended. Gitarist Jesse van Ruller speelt mee tijdens het optreden van SFeQ op North Sea Jazz 1996.

1997 - 1998

Na de slechte ervaring van SFeQ bij het sublabel Blue Funk van Dureco starten Bart Suèr, Vincent Kruger en Peter Brandjes (1966-2013) het eigen label Dox Records. De naam komt van het Griekse woord doxa, dat idee of mening betekent. Dox brengt cd's uit en is actief als boekingsbureau en muziekuitgever. Tim van Berkenstijn (Benny Sings) is een van de huisproducers van het label. Catalogusnummer DOX 001 is het soloalbum Zimmerman (1997) van DJ Git Hyper. Suèr vertelt jaren later in een interview met de Concertzender dat Dox 'onaangepaste muziek' uitbrengt, muziek die zich niet laat leiden door marktwerking en de smaak van het grote publiek. Het album SFeQ United Vol 1. wordt in september gepresenteerd met een optreden in De Kleine Komedie in Amsterdam. In oktober 1997 speelt de groep, onder de noemer SFeQ Plays Zimmerman, op de Jazz Marathon in Groningen. De groep tourt in het najaar uitgebreid langs diverse podia in de lage landen en doet mee aan de Heineken Crossover Awards. Halverwege april 1998 verschijnt de plaat United Vol 2. De groep staat wederom op het North Sea Jazz Festival.

1999 - 2002

SFeQ viert in 1999 het tienjarig jubileum met een nieuwe cd (SFeQ-3000) en een tournee die 7 oktober start op het festival Crossing Border in Den Haag. Speciale gast tijdens de tournee is de Indiase percussionist Manik Munde die de pakhavaj bespeelt. DJ Git Hyper verlaat SFeQ in 2000. Erik Hoeke vervangt drummer Kruger zodat die zich volledig op zijn andere band Zuco 103 kan storten. Door de inbreng van Hoeke wordt de muziek meer dansgericht. Onder de naam SFeQ 3000, naar de titel van het laatste album uit 2000, verzorgt SFeQ op 6 april 2001 tijdens het 17de Festival van de Fantastische Film in Paradiso de begeleiding bij de film 2001: A Space Odyssey van Stanley Kubrick. In augustus 2002 speelt SFeQ samen met de Amerikaanse soulzangeres Carleen Anderson tijdens het festival Haarlem Jazzstad.

2003 - 2008

Bart Suèr leidt het Dox Orchestra tijdens het openingsconcert van de Uitmarkt 2003 in Amsterdam. Het ensemble begeleidt onder meer zangeressen Lilian Vieira, Tasha's World, Hind en de Amerikaanse souldiva Sandra St. Victor. Dox Orchestra staat in 2005 ook op North Sea Jazz. Suèr heeft steeds minder behoefte om op het podium actief te zijn en richt zich voornamelijk op zijn werk voor Dox. Vanuit de Rivierenbuurt in Amsterdam groeit Dox uit tot een creatieve familie van geestverwanten. Het label is een springplank voor nieuw talent, zoals zanger Wouter Hamel, zangeres Giovanca en nieuwe jazzgroepen Bruut! en Koffie. Er verschijnen ook regelmatig platen van Benjamin Herman en New Cool Collective op Dox. Suèr is co-producer van platen van onder meer Benny Sings (o.a. Champagne People, 2004), Wouter Hamel (Don't Ask, 2007) en Giovanca (Subway Silence, 2008). Het succes van Dox wordt in 2008 verzilverd wanneer Wouter Hamel de Zilveren Harp krijgt uitgereikt.

2009 - 2013

Suèr doet mee aan We'll Make It Right, een samenwerking met Benny Sings, vocalisten Roos Jonker en Dean Tippet, DJ Extraaa en Bo Koek (uit de rockband Kopna Kopna). Het gezelschap betrekt in het kader van het project In A Cabin With in januari 2009 een week lang een geluidsdichte hotelsuite in het Lloyd Hotel te Amsterdam om daar te werken aan een album dat in juni uitkomt. De cd bevat zowel experimentele popliedjes als jazzy ballads. In november 2010 komen de muzikanten opnieuw bij elkaar, ditmaal in een huis in de Ardennen, voor een tweede album dat in april 2011 uitkomt bij Dox. Bart Suèr speelt mee op de albums While I'm Awake (2010) en Satellite Love (2013) van Giovanca. Op 11 mei 2012 viert Dox het 15-jarig bestaan in Paradiso met optredens van Benny Sings, Giovanca en Wouter Hamel. House (2014) is de titel van het derde album onder de naam We'll Make It Right met sessies die leden van Dox binnen een periode van twee weken hebben opgenomen.

2016

Dox lanceert in de zomer van 2016 de nieuwe website van Dox Live. Het boekingskantoor opereert op de Europese en Aziatische markt en is uitgebreid met internationale acts als Raúl Midón, Myles Sanko, Ebo Taylor en Nouvelle Vague. 'Dox Live is de Europese landingsbaan voor internationale, onafhankelijke artiesten,' aldus Bart Suèr in het persbericht.

2017 - 2021

De catalogus van Dox breidt zich uit met albums van onder meer Reinier Baas, Steffen Morrison, Maurice van Hoek, zangeres Mingue, garagejazzband Kruidkoek en buitenlandse acts als Samuel Jack (UK), Evil Empire Orchestra (BE), Anomalie (CA) en Dirty Sound Magnet (CH). De vijfhonderdste uitgave van Dox Records wordt in 2020 gevierd met een album van SFeQ. Aid To Insurgents bevat niet eerder uitgebrachte tracks, zoals liveopnamen met het Metropole Orkest, en verschijnt als digitale download. Vanwege de wereldwijde uitbraak van COVID-19 komt de boekingsafdeling van Dox tijdelijk stil te staan.

Bedankt

Deze pagina is mede mogelijk gemaakt met de bijdragen van Algemeen Dagblad, Big Band (jrg 1 nr 4), Haarlems Dagblad, Het Parool, Martijn Beekman, Trouw, Zondag Breda & de Volkskrant.

Discografie

We'll Make It Right - We'll Make It Right

Toon alles


Beelden uit het archief


Barts jarenlange inspanningen bij het groepsgewijs opleiden van aanstormend talent, mondde uit in de oprichting van een school voor middelbaar beroepsonderwijs in Rotterdam, nu onderdeel van Codarts.

Loes ten Kortenaar

vrijwilliger