Rob van Bavel▶
Techniek is niet zaligmakend
Deel deze video op de huidige startpositie op social media.

Facebook Twitter Google+

Biografie

Als tienjarige weet Rob van Bavel (Breda, 16 januari 1965) zeker dat hij, net als zijn vader, klassiek pianist wil worden. Maar hij kiest voor de jazz, die voor hem altijd moet swingen, in de geest van voorbeelden als Oscar Peterson, Bill Evans en Keith Jarrett. Meteen na zijn cum laude afstuderen aan het Rotterdams conservatorium stijgt zijn bekendheid snel door het winnen van internationale prijzen en zijn optredens met tal van groepen. Eind jaren tachtig is Rob van Bavel de primus inter pares van de jonge Nederlandse jazzpianisten. Hij werkt met eigen bands: duo, trio, kwartet, kwintet, sextet, octet en zelfs een veertien man sterke big band. In de loop der jaren speelt hij in de groepen van onder anderen Ben van den Dungen & Jarmo Hoogendijk, Piet Noordijk, Eric Ineke, Ad Colen, Carolyn Breuer, Tineke Postma en Rik Mol. Hij geeft overal ter wereld concerten, van Amerika tot China, Japan, Zuid-Korea en Indonesië, en in heel Europa. Van Bavel maakt ook naam als componist. Daarbij toont hij zich toegankelijk voor invloeden uit andere stijlen en muzieksoorten, maar zijn wortels liggen toch in de Amerikaanse Swing en bop. Aan de conservatoria van Rotterdam en Amsterdam is hij een gemotiveerde docent, die met zijn lesboek “Jazz Piano Essentials” in de hele wereld (beginnende) pianisten mede vormt.

1965 - 1986

In huize Van Bavel in Breda staan een vleugel, drie piano's, een Hammondorgel en een drumstel. Voorts hangen en staan er enkele gitaren. Moeder Roos van Bavel geeft gitaar- en orgelles. Vader Cees van Bavel is klassiek pianist en leraar aan de Pedagogische Academie. De familie bestiert ook een muziekhandel in Breda. De jonge Rob van Bavel hoort elke dag klassieke muziek. Als hij zeven jaar is, mag hij op pianoles. Maar zijn vader wordt niet zijn leraar, want de ervaring met oudere broer Kees heeft bewezen dat Cees van Bavel voor zijn eigen kroost niet de ideale muziekpedagoog is. Rob van Bavel krijgt externe docenten voor piano en kerkorgel, hoewel het laatste instrument voor hem geen succes wordt. Hij gaat al snel met zijn vader mee naar klassieke concerten om de muziekpagina's om te slaan, en zal later samen met hem op twee vleugels concerten geven. De jazz ontdekt Rob van Bavel tijdens de feestjes die zijn vader geeft voor collega's van de Pedagogische Academie. Hij wordt er onmiddellijk door gegrepen. Op het gymnasium in Breda wordt hij de pianist in dixielandorkestje Orange Town Jazz Band, en op de muziekschool vormt hij een trio met bassist Anton Drukker en drummer Hans Eijkenaar. In zijn voorlaatste jaar op het gymnasium wordt Rob van Bavel toegelaten tot het conservatorium in Tilburg. Hij gaat klassiek piano studeren. Na een jaar besluit hij zijn studie te vervolgen aan het Conservatorium van Rotterdam en wel aan de opleiding Lichte Muziek, waar zijn hoofddocenten Rob van Kreeveld en Rob van der Linden zijn. Van Bavel combineert de theorie met veel praktijk in jazzgroepen van bekende en onbekende regionale bands. Het Rob van Bavel-trio wordt door het conservatorium uitverkoren voor het begeleiden van eigen studenten, maar ook van Amerikaanse gastdocenten zoals fluitist Hubert Laws en saxofonist Bob Mintzer.

1987 - 1989

Rob van Bavel studeert in mei 1987 cum laude af met het eindcijfer 10. Vervolgens begint hij een studie componeren/arrangeren. Hij is dan al bezig met een drukke muziekpraktijk, als pianist in het Jelle Oortman Gerlings Tentet, de jazzrockformatie Bad Circuits en het Jarmo Hoogendijk/Ben van den Dungen-kwintet. Hij doet mee aan concoursen en wint (als solist) prijzen. Hij schrijft in opdracht van het NOS Jazzfestival in augustus 1988 de Meervaart Suite en vertolkt die met het veertien man sterke Rob van Bavel Orkest. Een maand later vindt tijdens het Heineken Jazzfestival in de Rotterdamse Doelen de première plaats van zijn één uur lange Suite voor Oktet, uitgevoerd door het Rob van Bavel Oktet. Van het Rob van Bavel Trio, met bassist Marc van Rooij en drummer Hans van Oosterhout, verschijnt het debuutalbum Just For You (1988).

Het trio, aangevuld met saxofonist Jasper Blom, maakt een tournee naar Peking en Shanghai. Met het Jarmo Hoogendijk/Ben van den Dungen-kwintet speelt hij acht dagen in Parijs en geeft hij concerten in Duitsland en Canada. In 1989 wordt Van Bavel pianodocent aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag.

1990 - 1999

Het tweede album van het Rob Van Bavel Trio wint in 1990 een Edison in de categorie Jazz Nationaal. Rob van Bavel maakt gedurende twee jaar een aantal tournees met de Amerikaanse trompettist Woody Shaw. In 1992 wordt hij de vaste pianist van The Dutch Jazz Orchestra, en als in de New Concert Big Band (later omgedoopt tot Jazz Orchestra of the Concertgebouw) pianist Rob van Kreeveld door een hartaanval wordt uitgeschakeld, is Van Bavel zijn remplaçant totdat in 1999 Peter Beets de pianokruk definitief gaat bezetten. Van Bavel gaat lesgeven aan het conservatorium in Hilversum en vervolgt zijn lespraktijk aan het nieuwe Conservatorium van Amsterdam, dat ontstaat uit een fusie tussen Hilversum en het Sweelinck Conservatorium.

2000 - 2005

Rob van Bavel wordt de pianist van het Piet Noordijk New Quintet, dat concerten gaat geven en CD's opneemt. De jonge Duitse altiste Carolyn Breuer vraagt hem voor haar band, wat tournees naar Spanje en Duitsland met zich meebrengt. Ook altsaxofoniste Tineke Postma vraagt hem voor haar nieuwe groep, die spoedig internationale aandacht trekt. De Amerikaanse zangeres en docente Nancy Marano komt naar Nederland voor een serie concerten en een CD-opname met een combo onder leiding van Rob van Bavel. Voor de Stichting Jazz Impuls gaat Van Bavel op dubbelconcerttournee, achtereenvolgens met zijn Trio en Sister Bop, en met The Pitch Pine Project en Deborah J. Carter. Van Bavel heeft basklarinettist Henri Bok leren kennen in zijn Rotterdamse studietijd, als Bok coördinator is van de jazzafdeling. Bok en Van Bavel beginnen een muzikaal duo, dat zich vooral internationaal presenteert met eigen composities, jazz, Braziliaanse en klassieke muziek. Omdat Van Bavel in zijn lespraktijk lacunes ontdekt in de jazzkennis van aankomende studenten, schrijft hij het lesboek Jazz Piano Essentials, waarin hij een lijst met standards opneemt die zijns inziens alle beginnende jazzmusici horen te kennen. Het boek wordt op internet aangeboden en trekt daardoor ook belangstelling in Amerika en Azië. Sinds 1988 is hij jaarlijks present op het North Sea Jazz Festival. In 2005 wordt het voor Van Bavel een ware krachttoer, als hij er met verschillende groepen acht keer optreedt.

2006 - 2011

Een pianofabrikant stelt Van Bavel in de gelegenheid een CD op te nemen met zijn echtgenote Annaelis (docente aan het Rotterdams Conservatorium en pianiste gespecialiseerd in Zuid-Amerikaanse muziek) en hun twee zoons Sebastiaan (15 en een groot pianotalent) en Benjamin (9 en pas op pianoles). De getalenteerde jonge trompettist Rik Mol, die door Van Bavel is uitgenodigd om in zijn kwintet te spelen, inviteert op zijn beurt de pianist voor zijn nieuwe groep. Van Bavel en Mol maken ook deel uit van The Eric Ineke JazzXpress. Na het overlijden van Oscar Peterson in december 2007 schrijft Van Bavel als hommage een aantal composities in diens geest. Voor de uitvoering formeert hij met bassist Frans van Geest en gitarist Vincent van Koning een trio onder de naam The Ghost, The King and I. Het trio treedt op tijdens het Tokyo Jazz Festival en reist in februari 2010 naar winters Siberië (40 graden vorst!) voor concerten in Novosibirsk en Tomsk. Met de groep van Tineke Postma maakt Van Bavel een tournee door Vietnam. Als solist reist hij acht keer naar Zuid-Korea, waar hij duo-concerten geeft met de in Rotterdam opgeleide maar nu weer weer in Seoel gevestigde zangeres Bu Young Lee. Ook met andere Koreaanse musici speelt Van Bavel tijdens deze trips veelvuldig. Met drummer Hong Gie Kim maakt hij zelfs een CD. Kim komt daarvoor naar de Zeister studio van Marius Beets, die de pianist en de drummer op bas assisteert.

2012 - 2013

Het trio The Ghost, The King & I speelt bewerkingen van onder meer George Gershwin (drie van zijn negen preludes voor piano) en Claude Debussy. Enkele daarvan verschijnen op het album Trilogy dat is vernoemd naar de trilogie die Van Bavel heeft geschreven als een muzikaal zelfportret van het trio. Ook het afsluitende nummer G String is een compositie van de pianist. Het intro van Victor Youngs standard My Foolish Heart bevat een intro dat is gebaseerd op Debussy’s Pagodes. De muziek van Debussy was ooit inspiratie voor de Amerikaanse jazzpianist Bill Evans.

2014 - 2016

Rob van Bavel werkt als docent bij zowel Codarts in Rotterdam als het Conservatorium van Amsterdam. Opnamen van The Ghost, The King & I tijdens optredens in Seoul in mei 2013 worden in Korea uitgebracht op de cd Live In Seoul. In maart 2014 neemt het trio het album The Inventors op met de strijkers van het Metropole Orkest onder leiding van dirigent Rob Horsting. Voor deze cd arrangeert Van Bavel muziek van Claude Debussy, Maurice Ravel, Johann Sebastian Bach en Dizzy Gillespie. Just Me, de tweede soloplaat van de pianist, is in 2013 opgenomen in de Yagi Studio in Seoul en wordt in 2014 uitgebracht door het Koreaanse Bic Music. Naast eigen werk bevat het album ook bewerkingen van On The Sunny Side Of The Street (Jimmy McHugh/Dorothy Fields), Just One Of Those Things (Cole Porter) en Cashmere Cutie/Reflections In D (Billy Strayhorn/Duke Ellington). Het Rob van Bavel Trio viert het dertigjarig bestaan met het uitbrengen van de cd Anniversary (2014) in de originele bezetting.

In het najaar van 2015 verschijnt het kerstalbum The Christmas Three dat Van Bavel heeft opgenomen met bassist Stefan Lievestro en drummer Hans van Oosterhout. Verspreid over 2016 doet The Ghost, The King & I en The Metropole Strings verschillende optredens in Nederland. Het trio werkt aan een album met zangeres Liesbeth Kooymans. Vader en zoon Rob en Sebastiaan van Bavel brengen hun allereerste duo-cd uit onder naam The Edison Duo, een verwijzing naar de Edisons die ze beide hebben gewonnen.

2017 - 2019

Rob van Bavel componeert Flowersuite For Piano, opgedragen aan vijf bloemen en geschreven in de toonsoort van de eerste letter van de betreffende bloem. Elke compositie is ook gebaseerd op een speciale speltechniek. De suite is verkrijgbaar als muziekboek, met of zonder cd. Op 15 november 2019 brengen Joris Teepe en Don Braden in Haagse Sociëteit De Witte een ode aan Herbie Hancock, samen met Rob van Bavel en drummer Owen Hart, Jr. Opnamen van het concert verschijnen een jaar later op cd.

2020 - 2021

The Eric Ineke Jazzxpress gaat in de zomer van 2020 de studio in voor de cd What Kinda Bird is This? (2021), een ode aan Charlie Parker. Tijdens de coronacrisis doen Rob van Bavel en bassist Joris Teepe een aantal online duo-concerten. Ilja Reijngoud neemt in deze periode een album op met zijn nieuwe kwintet waar Rob van Bavel ook in meespeelt. De presentatie van Home staat gepland op 29 oktober 2020 in De Gelderlandfabriek in Culemborg. Op Home staan eigen composities van Reijngoud en Van Bavel, aangevuld met een jazzstandard. Het Rob van Bavel Trio, met ditmaal drummer Marcel Serierse en bassist Frans van Geest, financiert het album Time For Ballads door middel van crowdfunding. Naast ballads van onder anderen Henri Mancini, Herbie Hancock, Toots Thielemans, Billy Strayhorn en Rachmaninoff), bevat het album ook eigen composities. De eerste opnamen starten op 31 juli 2021.

Bedankt

Deze pagina is mede mogelijk gemaakt met de bijdragen van BN De Stem, De Telegraaf, De Volkskrant, Frans Schellekens, Het Parool, Noordhollands Dagblad, Stadsblad & VPRO Gids.

Discografie

The Winners - Wessel Ilcken Tribute

Toon alles


Beelden uit het archief


Een groot voorbeeld voor mij. Zeer groot pianist, zowel in excellente soli als ook in onnavolgbare begeleidingen.

Peter Beets

pianist