Biografie
Jan Huydts (Schiedam, 25 februari 1937) heeft aanvankelijk het plan om medicijnen te gaan studeren. In zijn Hilversumse hbs-tijd manifesteert hij zich als een – door privélessen van Pierre Reinards gevormde – vaardige pianist. In de vakantieperiode tussen hbs en universiteit haalt bassist Arend Nijenhuis hem over een jazztrio op te richten en beroepsmusicus te worden. De eerste jaren speelt Huydts uitsluitend piano in jazzgroepen. Medio jaren zestig verplaatst hij zijn muzikale activiteiten naar de cabarets van Toon Hermans en Wim Sonneveld, waar hij zowel bas als piano speelt. Vervolgens kiest hij weer voor de jazz(rock) en bespeelt hij als een van de eerste Nederlandse musici elektronische instrumenten zoals Fender piano en synthesizers. Met name in Duitsland is Jan Huydts dan zeer populair. In 1980 wordt hij benoemd tot pianodocent aan het Hilversums Conservatorium. Na de fusie van dit conservatorium met het Sweelinck Conservatorium in Amsterdam gaat hij in 1998 als adjunct-directeur van de jazzafdeling met pensioen.
1957 - 1958
Als professioneel jazzmusicus richt hij zijn eigen trio op, met bassist Arend Nijenhuis en drummer Hans Dolman. Vanuit Hilversum verkent Huydts de Nederlandse jazz-scene. Al spoedig wordt het trio, met gitarist Thijmen Hoolwerf in plaats van Dolman, geëngageerd door de Flamingo-nachtclubs in Den Haag en Scheveningen.
1959
Jan Huydts speelt in de Blue Note in Brussel als sideman van de Amerikanen Jackie McLean en Arthur Taylor. Hij wordt lid van het Herman Schoonderwalt Quartet, met drummer Cees See en bassist Eddy Doorenbos. Hij maakt ook enige tijd deel uit van The Millers met altsaxofonist Piet Noordijk, pianist Paul Ruys, drummer Tonny Nüsser en leider-gitarist Ab de Molenaar. Het Trio Jan Huydts wint in het Amsterdamse Concertgebouw het Parool Jazzconcours (Parool Jazz Parade).
1961
Als bassist krijgt Huydts een halfjaarscontract bij een Duits showorkest op een Amerikaanse luchtmachtbasis in Tripolis (Libië). De pianist in dit orkest is Frans Elsen.
1963 - 1964
Het Trio Jan Huydts, met bassist Peter Trunk en drummer Joe Nay, krijgt een engagement in de Blue Note in Berlijn, en begeleidt onder anderen Dexter Gordon, Johnny Griffin en Donald Byrd.
1964 - 1966
Huydts wordt bassist in de Onemanshow van Toon Hermans. Hij speelt incidenteel als pianist in de Amsterdamse jazzclub Sheherezade.
1967 - 1970
Jan Huydts is orkestleider-pianist bij Wim Sonneveld, voor wie hij ook alle liedjes in de cabaretshows meeschrijft en arrangeert. Huydts is onder meer de componist van Josephine. Van dit programma ('De Wim en Inashow') zijn een DVD en LP/CD verschenen.
1970 - 1976
Als toetsenist maakt Huydts tournees door Europa met de Nederlands-Duitse rockjazzgroep Third Eye. Deze formatie bestaat verder uit slagwerker Leo de Ruiter, bassist Alfred Haurand, gitarist John Schuursma en kent gasten als sopraansaxofonist Theo Loevendie, de Amerikaanse trompettist Jon Eardley en de Jamaicaanse saxofonist Wilton Gaynair, die naam maakt in het WDR-Jazzorkest en de Kurt Edelhagen band.
1976
Met Rob Franken en drummer Henk Zomer richt Jan Huydts The Keyboard Circle op. Franken en Huydts bespelen een aantal elektronische toetseninstrumenten. Zij kiezen de naam van de band, omdat hun instrumenten met het slagwerk van Zomer in een cirkel staan opgesteld.
1977
Huydts maakt als pianist in het orkest van gitarist Wim Overgaauw met de productie Strangers van het Nederlands Danstheater een tournee door Italië en Engeland. Er verschijnen grammofoonplaten met Wim Overgaauw en in Duitsland (in eigen beheer) met bassist Wim Essed
1978 - 1980
Jasperina de Jong contracteert Jan Huydts als orkestleider-arrangeur in twee theatershows: Thuis best en Tussen zomer en winter. Van de laatste show zijn geluid- en beeldopnamen gemaakt.
1980
Jan Huydts krijgt een aanstelling als pianodocent en coördinator jazz aan de Muziekpedagogische Academie in Hilversum, die kort daarna de naam Hilversums Conservatorium krijgt.
1985
Wegens enorme groei van de jazzafdeling wordt hij benoemd tot adjunct-directeur.
1998
Huydts gaat met vervroegd pensioen na de fusie van het Hilversums Conservatorium met het Sweelinck Conservatorium in Amsterdam.
1999 - 2002
In de CNM-studio in Hilversum organiseert en presenteert Huydts gedurende de wintermaanden op zondagmiddag concerten door Nederlandse jazzmusici.
2003 - 2015
Jan Huydts speelt incidenteel mee in verschillende jazzformaties in Nederlandse jazzclubs en zalen. Zijn laatste optreden is 5 mei 2007 in De Tor in Enschede met bassist Ruud Ouwehand, gitarist Peter Nieuwerf en zangeres Greetje Kauffeld. Een nooit uitgezonden VPRO-radio-opname uit 1976 van The Keyboard Circle wordt in 2009 door radioprogrammamaker Frank A. Jochemsen in het archief van Beeld en Geluid in Hilversum ontdekt en op cd uitgebracht. Opnamen uit 1960 met Greetje Kauffeld verschijnen op Kauffelds compilatie-elpee Young Girl Sunday Jazz (2015). Huydts is betrokken bij de uitgave van het tijdschrift Pianowereld.
2016 - 2021
Een studiosessie van het Jan Huydts Trio, opgenomen in Keulen op 12 mei 1971, verschijnen in 2016 op een lp van 678 Records. Dat label brengt ook opnamen uit van The Rob Franken Electrification in de serie Functional STEREO Music waar Jan Huydts bij betrokken is als componist en muzikant. Bij het Nederlands Jazz Archief verschijnen historische compilaties met bijdragen van Huydts: The Winner (2017) van Herman Schoonderwalt, met onder meer een sessie uit 1965, en Early Blue 1958-1968 (2020) van zangeres Ann Burton.
Bedankt
Deze pagina is mede mogelijk gemaakt met de bijdragen van J.A. Schoenmakers, Jazz Express, Note/SwingSociety, Oor, Raymond Peter & Wouter van Gool.
Ik heb bijzondere herinneringen aan het quartet Jan Huydts waarin ik op de HBS saxofoon mocht spelen. Ik zou Jan nog heel graag een keer willen ontmoeten!
Jan koeman
Em. Toxicoloog