Michael Vatcher▶
Ik wil elke dag beter worden
Deel deze video op de huidige startpositie op social media.

Facebook Twitter Google+

Biografie

Drummer en percussionist Michael Vatcher (Eureka, Californië, 12 november 1954) is eind jaren zeventig lid van Available Jelly. Begin jaren tachtig vestigen de leden van deze Amerikaanse band zich in Amsterdam. Vatcher is sindsdien een van de vaste spelers in de Nederlandse improvisatiescene. Hij maakt deel uit van het Amsterdamse collectief dOek. De muzikant houdt van muzikale experimenten en zoekt in zijn spel naar nieuwe, onverwachte geluiden. Hij beperkt zich niet tot jazz en toont zijn muzikale diversiteit door samen te werken met muzikanten uit pop, punk en wereldmuziek.

1954 - 1981

Michael Vatcher studeert aan de College Of The Redwoods in zijn geboortestad Eureka. De eerste instrumenten waar hij op speelt zijn de vibrafoon en de marimba. Hij gaat op zijn tweeëntwintigste naar New York. Daar werkt hij eerst als schilder, behanger en bordenwasser voordat hij een baantje krijgt als begeleider van danslessen in een school nabij zijn huis. Vatcher krijgt onder meer drumlessen van Joey Baron, maar is grotendeels autodidact. Hij voegt zich bij Available Jelly. De band is in de staat Utah opgericht door multi-instrumentalist Gregg Moore en saxofonist Stuart Curtis en bestaat verder uit trompettist Jimmy Sernesky en Gregg Moore's broer, de rietblazer Michael Moore. Ze maken gezamenlijk een aanstekelijke mix van jazz, folk, pop en theater. De groep komt in de zomer van 1979 naar Europa als begeleidingsband van de theatermakers, dansers en clowns van The Great Salt Lake Mime Troupe. Dit theatergezelschap treedt in Amsterdam op tijdens het Festival Of Fools. Vatcher treedt ook op met Ernst Reijseger met wie hij al eens in New York heeft gespeeld. Het Nederlandse muzikale klimaat bevalt hem en er zijn veel meer mogelijkheden om te werken dan in New York. De leden van Available Jelly vestigen zich in Amsterdam.

1982 - 1989

Op het titelloze debuutalbum van Available Jelly, dat in 1984 verschijnt op Square Records, beperkt Michael Vatcher zich niet tot drums en percussie maar speelt hij ook citer, mondharmonica en viool. Andere instrumenten in zijn collectie zijn onder meer een dulcimer en een marimba, zoals te horen op de cd In Full Flail die in 1989 met kornettist en componist Eric Boeren in de gelederen wordt opgenomen voor het Duitse Ear Rational-label. De percussionist vergroot zijn keuzemogelijkheid door ook elektronische instrumenten aan zijn spel toe te voegen. 'Met elektronische muziek is er meer mysterie,' zegt hij in juli 1987 in een interview met Vrij Nederland. In 1988 levert hij bijdragen aan het album Spy vs. Spy van de Amerikaanse saxofonist John Zorn met muziek van Ornette Coleman. Van The Persons, een improvisatie- en fusionband van Michael Moore met een cello (Ernst Reijseger), een basgitaar en twee gitaristen (o.a. Danny Petrow), verschijnt in 1989 het eerste album World Surf Music.

1990 - 1999

De muzikale diversiteit van Vatcher blijkt uit de vele verschillende groepen en muzikanten waar hij mee speelt. De muzikant maakt popmuziek in de bands van Mathilde Santing en p'etra (Petra Lugtenburg) en abstracte muziek met het Maarten Altena Octet. Hij speelt Afro-Caribische en Zuid-Afrikaanse ritmes in de groepen van gitarist Franky Douglas en saxofonist Joe Malinga en filmische klassieke muziek met Orkest Amsterdam Drama onder leiding van Maurice Horsthuis. De percussionist maakt deel uit van het Termos Tentet van componist en saxofonist Paul Termos en begeleidt theaterstukken, zoals in 1994 de uitvoering van Shakespeare's Timon Van Athene door Toneelgroep Amsterdam. In 1995 is hij als muzikaal directeur betrokken bij de oprichting van MAGPIE, de improvisatiedansgroep van danseres Katie Duck. Available Jelly neemt het initiatief tot een eigen meerdaags festival dat plaatsvindt in het Amsterdamse Felix Meritis. Geestverwante musici, maar ook dansers en acteurs, treden op met hun eigen projecten, in samenwerkingen met Available Jelly of in ad hoc-combinaties met Available Jelly-leden. Het festival, simpelweg Available Jelly Festival geheten, haalt vijf edities, waarvan de laatste in 1997. Michael Vatcher maakt deel uit van Sean Bergin and M.O.B., de freejazzformatie van de uit Zuid-Afrika afkomstige saxofonist en fluitist Sean Bergin. Met Luc Ex, de voormalige bassist van de avant-gardistische punkgroep The Ex, vocalist Phil Minton en cellist Tom Cora vormt hij de experimentele band Roof. Na twee albums overlijdt Cora in 1998 geheel onverwachts en houdt de groep op te bestaan. Vatcher vormt sinds eind jaren negentig samen met pianist Michiel Braam en contrabassist Wilbert de Joode het langlopende Trio BraamDeJoodeVatcher.

2000 - 2009

Michael Vatcher speelt in tientallen formaties. 4Walls is het vervolg op de band Roof, met pianist Veryan Weston in plaats van Tom Cora. Vatcher reist samen met bevriende jazzmuzikanten mee door Nederland, Duitsland en België als onderdeel van het Ex Orkest van The Ex. Opnamen van de korte tournee worden vastgelegd op de cd Een Rondje Holland (2001). Met de Amerikaanse bassist Lindsey Horner en Michael Moore maakt hij drie albums onder de bandnaam Jewels & Binoculars, te beginnen met The Music Of Bob Dylan in 2001. Andere groepen waarmee hij optreedt en platen maakt zijn All Ears met onder anderen Wilbert de Joode en Michiel Braam (2003), het Frank Gratkowski Project (2004) van de Duitse klarinettist Frank Gratkowski inclusief enkele andere leden van Available Jelly, Corkestra van pianist Cor Fuhler en het Simon Nabatov Trio samen met Ernst Reijseger. Hij is te horen op albums van onder anderen Mark Alban Lotz (2002), de Eritrese zangeres Tsehaytu Beraki (2004), De Jongens Driest (2007) en het instrumentale snaargezelschap Elastic Jargon van altviolist Maurice Horsthuis (2008). Het optreden op 3 maart 2007 in het Plushok, een tot concertzaal omgebouwde leegstaande varkensstal in Baarle-Nassau, is de laatste van Available Jelly in de bezetting Eric Boeren (cornet), Wolter Wierbos (trombone), Michael Moore (altsaxofoon, klarinet), Tobias Delius (tenorsaxofoon, klarinet), Ernst Glerum (bas) en Michael Vatcher.

2010 - 2016

Available Jelly wordt uitgenodigd voor een optreden op 23 februari 2011 tijdens de festiviteiten rondom het tienjarige bestaan van het improvisatiepodium The Hungry Brain in Chicago. De groep koppelt het optreden aan shows elders in de stad en in Bloomington, IN en Ann Arbor, MI. Het optreden van Vatcher met de formatie Platform 1 (Joe Williamson, Ken Vandermark, Magnus Broo en Steve Swell) in de Portugese stad Coimbra op 27 en 28 mei 2011 verschijnt een jaar later op de cd Takes Off. Michael Vatcher combineert met Eileen Standley improvisatiemuziek met geïmproviseerde dans. Hij doet mee op platen van de Duitse saxofonist en componist Jan Klare en Joost Buis & Astronotes (Zoomin, ‎2010) en levert gastbijdragen op het album Pessoa (2013) met jazz en fado van trompettist Eric Vloeimans, gitarist Fernando Lameirinhas en zangeres Mafalda Arnauth. Eric Boeren richt in 2012 All Ellington op, een tentet dat bestaat uit Amsterdamse improvisatoren, met naast Vatcher onder meer Joost Buis (trombone), Oscar Jan Hoogland (piano) en Wilbert de Joode. Het Michael Moore Quartet gaat in 2014 op tournee door de Verenigde Staten. De groep speelt onder meer in Vatchers geboortestad Eureka. Het Felix Quartet, samen met Moore, Wierbos en De Joode, speelt in 2014 voor het eerst tijdens de serie zomerconcerten die het Bimhuis onder de titel Felix & Foam organiseert in de tijdelijke tentoonstellingsruimte van Felix Meritis aan de Keizersgracht in Amsterdam. De opname van het concert komt in 2016 uit op cd.

2017 - 2018

Michael Vatcher verlaat de Amsterdamse jazz- en improvisatiescene en verhuist naar New York. Voordat hij Nederland achter zich laat krijgt hij van het Bimhuis op 3 juni carte blanche en treedt hij op met rietblazer Michael Moore, pianist Achim Kaufmann en contrabassist Wilbert de Joode. Het laatste Amsterdamse optreden voordat Vatcher vertrekt, is op 20 juni met All Ellington in Zaal 100. Met deze formatie staat hij in juli ook op North Sea Jazz.

Het album 1000 Anthems To Work On A Good End (2017) is een project van het kwartet 1000 dat sinds 2004 klassieke werken 'hercomponeert'. Het album bevat nieuw repertoire gebaseerd op volksliederen. Het kwartet bestaat naast Michael Vatcher uit Wilbert de Joode (contrabas), Jan Klare (saxofoon) en Bart Maris (trompet). Vatcher keert regelmatig terug naar Europa, onder meer in november 2018 voor optredens met een trio dat hij vormt met Franse pianiste Sophie Agnel en Duitse elektronische performer Joke Lanz.

2019

Februari 2019 staat in het teken van een tournee door België, Duitsland en Oostenrijk met het sextet 2000, dat verder bestaat uit Bart Maris, Jan Klare, Wilbert de Joode, celliste Elisabeth Coudoux en trombonist Steve Swell. De drummer is in Nederland onder meer te zien in augustus tijdens Haarlem Jazz (met Wilbert de Joode en pianiste Marta Warelis) en de Zomerjazzfietstour in Groningen (met Joke Lanz). In het najaar volgen Nederlandse optredens in een noisejazztrio met bassist Miguel Petruccelli en gitarist Jasper Stadhouders en als onderdeel van het Felicity Provan Quintet.

2020 - 2021

Vanwege de coronacrisis moeten concerten worden uitgesteld en afgezegd. Michael Vatcher speelt op 13 juli 2020 met The Persons in de Brakke Grond tijdens de online editie van het DOEK Festival in Amsterdam. Op 16 augustus 2020 is hij via een livestream te volgen tijdens de Buistafette, vanuit de Amsterdamse Studio150, samen met Joost Buis, Ab Baars, Wilbert de Joode en danseres Lily Kiara. Vatcher doet ook solo optredens in Nederland, zoals op 14 september 2020 in Huis de Pinto in Amsterdam waar hij improviseert op drums, een hakkebord, objecten en speelgoed. In april en mei 2021 treedt hij met Petruccelli en Stadhouders op in Amsterdam en Rotterdam. 27 juni speelt hij met Trio BraamDeJoodeVatcher in Nijmegen. Op 10 juli 2021 is de drummer te zien met bassist Gulli Guðmundsson en het duo Marc van Vugt (gitaar) en Ineke Vandoorn (zang).

Bedankt

Deze pagina is mede mogelijk gemaakt met de bijdragen van De Volkskrant & Vrij Nederland.

Discografie

Corkestra - Corkestra

Toon alles


Beelden uit het archief


Een unieke stem met een enorm kleurenpalet, zingt op 't slagwerk.

Ab Baars

rietblazer