David Kweksilber▶
Als ik een scheet liet vonden mijn ouders het al mooi
Deel deze video op de huidige startpositie op social media.

Facebook Twitter Google+

Biografie

David Kweksilber (12 februari 1973) is klarinettist en saxofonist, thuis in zowel gecomponeerde als geïmproviseerde muziek. Recensies roemen herhaaldelijk zijn grote virtuositeit. Als solist en ensemblespeler speelt Kweksilber in zulke verschillende gezelschappen als het Asko|Schönberg en de New Cool Collective Big Band. Ook richt hij in 2008 een eigen bigband op voor hedendaagse muziek met improvisatievormen. Hij speelt regelmatig samen met pianoimprovisator/componist Guus Janssen. Diverse Nederlandse componisten schrijven werken voor hem. Kweksilber ontvangt zowel voor zijn klassieke spel als voor zijn spel in geïmproviseerde muziek een aantal prijzen.

1998

David Kweksilber wint de Persprijs van de Vriendenkranscompetitie van de Vriendenvereniging van het Concertgebouw en het Concertgebouworkest. Ook wint hij de Nicolai-prijs voor klassiek saxofoon.

2000

David Kweksilber voltooit zijn studies saxofoon bij Leo van Oostrom en klarinet bij Pierre Woudenberg aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Hij krijgt de Elisabeth Everts Prijs voor een jong Nederlands muziektalent van uitzonderlijk niveau van het Elisabeth Everts Fonds. Hij vervolgt zijn studie klarinet bij Charles Neidich in New York. Daar neemt hij ook privé-lessen bij (jazz-)musici waaronder Gary Smulyan, Andy Statman, Jim Snidero, Robert Dick en Michael Rabinowitz.

2002

Kweksilber speelt een soloconcert in de Jonge Nederlanders-serie in het Concertgebouw in Amsterdam. Hij speelt daar onder andere nieuwe, voor hem geschreven werken van Guus Janssen, Maarten Altena en Gilius van Bergeijk. De Vereniging van Jazz en Improvisatiemuziekpodia nodigt Kweksilber uit voor de Young VIP Tour 2002. Hiervoor formeert Kweksilber het Kwektet, dat naast Kweksilber bestaat uit Sjeng Schupp (bas), Guus Janssen (piano) en Hans van der Meer (slagwerk). Ook speelt hij als solist met het Metropole Orkest in het Concertgebouw.

2003

De VPRO verstrekt Kweksilber een compositieopdracht. Hij schrijft een programma onder de titel 'Let's face the music and dance', geïnspireerd door musicalsongs van Amerikaanse componisten als Irving Berlin en George Gershwin. Dit programma speelt hij ook op het North Sea Jazz Festival. Kweksilber wint de Deloitte Jazz Award. Hij speelt in de grote zaal van het Concertgebouw Mozarts 'Klarinetkwintet' met leden van Dimitri Sitkovetsky's New European Strings.

2004

Kweksilber brengt een nieuwe cd uit met (onder meer) drie voor hem gecomponeerde solowerken: Guus Janssens 'Memory Protect Alias', 'Album' van Maarten Altena en 'Pan' voor basklarinet van Gilius van Bergeijk. In de overige stukken speelt Kweksilber met Ludwig Olshansky, zijn vader. Dagblad Trouw schrijft over de cd: "Kweksilber combineerde het glasheldere Nederlandse conceptualisme met de zwaarmoedige romantiek van Brahms en Schumann. Een mooie combinatie, die zowel het concert destijds als deze cd veel lucht geeft. Kweksilber klinkt intiem en gedragen lyrisch in Brahms' 'Sonate in Es groot', vol van weemoed in Schumanns 'Fantasiestukken' opus 73, verandert zijn instrument in een laserstraal in Altena's stravinskiaanse 'Album' en heeft een vlekkeloze timing in Janssens 'Memory Protect Alias'." De cd krijgt een 10 van het blad Luister.

2005

Kweksilber geeft twee concerten in de kleine zaal van het Concertgebouw, een klassiek concert met het Ruysdael Kwartet en Mirsa Adami en een improvisatieconcert met Guus Janssen. Met Guus Janssen treedt hij op in Rusland en Vietnam, waar Kweksilber ook klarinetles geeft aan het conservatorium van Hanoi.

2006

Kweksilber soleert in het 'Klarinetconcert' van Wolfgang Amadeus Mozart tijdens de Zaterdagmatinee met de Radio Kamer Filharmonie. In hetzelfde concert speelt hij een wereldpremière van Gilius van Bergeijk, 'Grotesque Monochrome'. Jochem Valkenburg schrijft in de NRC over Kweksilbers eigenzinnige Mozart-cadens: "Dus luidde hij de cadens in met een vette bluesglijer en een paar maten eenentwintigste-eeuwse eigenwijsheid. Zo was Kweksilber al improviserend authentieker dan veel collega's, en tegelijkertijd verder van Mozart verwijderd dan wie ook." In het stuk van Van Bergeijk speelt Kweksilber volgens Valkenburg met "meer klankrijkdom dan Artis in bronsttijd." Ook is hij solist bij het Residentie Orkest in Mark-Anthony Turnages 'Blood on the Floor'.

2007

David Kweksilber speelt de première van het 'Klarinetconcert' van Guus Janssen tijdens het Holland Festival. De NRC schrijft: "Het leek ook geschreven op het karakter van solist David Kweksilber - introvert, gesloten, maar met expressieve uitbarstingen." De Volkskrant schrijft: "Solist David Kweksilber viel op met gecontroleerde virtuositeit." Hij soleert met het Metropole Orkest in het Amsterdamse Concertgebouw in Leonard Bernsteins 'Prelude, Fugue & Riffs' en Igor Stravinskys 'Ebony Concerto'.

2008

Tijdens de Nederlandse Muziekdagen speelt Kweksilber in de festivalproductie 'Ward' van componist Roi Nachshon en kunstenaar Jos Verschaeren. Tijdens het Holland Festival debuteert de David Kweksilber Big Band. De band speelt bigband klassiekers uit het repertoire van een halve eeuw geleden, zoals 'City of Glass' van Robert Graettinger en 'Ebony Concerto' van Igor Stravinsky, maar ook wereldpremières van onder andere Hilary Jeffery, Cornelis de Bondt, Loek Dikker, Ron Ford, Keyla Orozco, Maarten Altena en Corrie van Binsbergen. Kweksilber speelt tijdens het Holland Festival ook in 'Glanz', de posthume première van de laatste compositie van Karlheinz Stockhausen, met het Asko|Schönberg.

2012 - 2013

Na incidentele optredens sinds de oprichting in 2008 gaat de David Kweksilber Big Band (DKBB) vanaf februari van start met de eerste van een reeks vaste, tweemaandelijkse concerten in het Bimhuis. In de DKBB spelen improvisatoren naast musici uit klassieke en hedendaagse ensembles. De bigband bestaat onder meer uit Werner Herbers (hobo), Leo van Oostrom (saxofoon), Wolter Wierbos (trombone), Tjeerd Oostendorp (tuba), Jasper Blom (rieten), Peter van Bergen (rieten), Anton Weeren (trompet), Niels Meliefste (slagwerk), Koen Kaptijn (trombone), Joey Marijs (slagwerk), Guus Janssen (piano) en tapdanser Peter Kuit. Op 26 januari 2013 gaat in het Muziekgebouw aan 't IJ te Amsterdam het eerste werk met improvisatie voor big band van de Nederlands/Zweedse componist Klas Torstensson in première. Tijdens het optreden van de DKBB in het Bimhuis op 25 maart gaat werk in première van Johanna Bluemink, Rozalie Hirs (Ain, Silabar Ain) en Gilius van Bergeijk. In 2013 wordt Kweksilber uitgekozen om als één van de twee Nederlanders deel te nemen aan Take Five Europe. Dit is een programma om veelbelovende Europese jazztalenten zich internationaal verder te ontwikkelen.

2014

Tijdens het optreden in de Rotterdamse Doelen in april gaat de compositie Portrait Of Two Cities van Rodrigo Faina in première. Ook worden onder meer drie nieuwe stukken van Jan-Bas Bollen uitgevoerd. SPEELAFSPRAAK! is een muziekeducatieproject voor en met kinderen op de basisschool. De muzikanten van de David Kweksilber Big Band bezoeken scholen en bereiden concerten voor die met 613 kinderen worden uitgevoerd in Muziekgebouw aan 't IJ en het Bimhuis. Op 3 oktober verzorgt de DKBB het openingsconcert van het Bimhuis-jubileumweekend in een uitverkochte grote zaal van het Muziekgebouw. Tijdens die gelegenheid vindt de première plaats van Guus Janssens compositie Bonanza.

2015

Op 23 april treedt de DKBB in Arnhem op tijdens de viering van het 20-jarig jubileum van de Stichting Groots. Op programma staat naast werk van Kweksilber, Joost Buis, Guus Janssen, Robert Graettinger ook de première van het concert voor sopraansaxofoon die componist Matthias Kadar in opdracht van het orkest heeft geschreven. De DKBB staat landelijk in de schijnwerpers met het speciale Koningsdagconcert dat het orkest in aanwezigheid van de koning en de koningin geeft samen met het strijkkwartet Zapp4 en fluitist Walter van Hauwe. Het concert wordt op 27 april op televisie uitgezonden door NPO2. De DDKBB doet in de zomer mee aan de locatievoorstelling Saul dat onderdeel is van het Zeeland Nazomerfestival. Het muziektheaterstuk over de Bijbelse koning, op teksten van Rob de Graaf en muziek van Boudewijn Tarenskeen, vindt plaats in het decor van een verlaten lasloods in Vlissingen. Dick Hauser regisseert en Dirk Roofthooft neemt de titelrol voor zijn rekening. Op 25 september presenteert de DKBB in het Bimhuis een programma rondom de première van Shapes and Layers, de nieuwe compositie van altvioliste Ig Henneman. Het is het vijftigste concert van de DKBB. Het orkest staat in november opnieuw in het Bimhuis, ditmaal tijdens een hommage aan Boy Edgar naar aanleiding van diens honderdste geboortedag. Een maand later treedt het orkest op met de Amerikaanse sopraan Laura Bohn in de uitvoering van onder meer Studies In Description van Luc Houtkamp die zich voor deze compositie liet inspireren door Getrude Steins kubistische boek Tender Buttons (1914).

2016

Breuker Vuur, dat op 6 februari in het Bimhuis plaatsvindt, is een actueel eerbetoon aan Willem Breuker. De DKBB speelt een aantal van zijn werken in arrangementen van Maarten van Norden en Bernard Hunnekink. Drummer Rob Verdurmen speelt mee als speciale gast.

2018 - 2019

In januari 2018 gaat de speelfilm Het Leven Is Vurrukkulluk in de première. Frans Weisz’ verfilming van Remco Camperts gelijknamige boek bevat zowel muziek als beelden van DKBB. Het orkest geeft in mei 2018 in het Bimhuis een voorlopig afscheidsconcert onder de titel Leo Volente, een verwijzing naar Leo van Oostrom die voor deze avond muziek selecteert en arrangeert. David Kweksilber wordt een van de zeven nieuwe docenten van de jazzafdeling van het Conservatorium van Amsterdam. Met Asko|Schönberg speelt hij onder meer tijdens het National Arts Festival in Grahamstown, Zuid-Afrika (juni 2018). Kweksilber presenteert in maart 2019 drie nieuwe bands tijdens een optreden in het Bimhuis: TUMB (een saxofoonkwartet met Leo van Oostrom, Peter van Bergen en Michiel van Dijk), Step On 2 (met tapdanser Peter Kuit en gitarist Wiek Hijmans) en dancefunkband Endender van basgitarist J.B. Bollen. De muzikant maakt deel uit van Rotterdams muziekcollectief Bonsai Panda dat is opgericht door Louk Boudesteijn (trombone, toetsinstrumenten) en Jelle Roozenburg (gitaar). Het kwintet opereert op het snijpunt van klassiek, jazz en totaal experiment. Improvisatie is de leidende factor.

2020

Op 2 januari speelt David Kweksilber in het Bimhuis klezmerjazzfunk met Benjamin Herman en leden van onder anderen New Cool Collective Big Band en Zuco 103. De avond vindt plaats onder de naam The Oisters en is een aanloop naar de wereldpremière van KLEZZ OF ’19, de nieuwe compositie van Kweksilber. Hij doet vanwege de pandemie noodgedwongen enkele optredens in de vorm van livestreams. Tijdens Festival Dag in de Branding (oktober) speelt Kweksilber werk van Meriç Artaç. De muzikant brengt met zijn soloprogramma Vision een ode aan deze uitzonderlijke tijd van zelfreflectie en -ontdekking. Vision wordt onder meer uitgevoerd tijdens November Music in Den Bosch.

2021

Op 11 april doet de muzikant vanuit Muziekgebouw aan 't IJ de soloperformance Tripping Down Mouthpiece Lane, op klarinet, basklarinet, altsaxofoon, baritonsaxofoon en slagwerk. Op het programma staat werk van onder meer Stravinsky, Gilius van Bergeijk, Jan-Bas Bolle, Chopin en Willem Breuker. David Kweksilber maakt in samenwerking met beeldend kunstenaar Merijn Bolink en tekstschrijver Ivan Peroti de performance en suite Pandocheion. Deze variant op een Griekse tragedie is geïnspireerd door de gevolgen van de pandemie en gaat over de beleving in afzondering en het verlangen naar een gedeelde beleving. Pandocheion wordt op 26 juni uitgevoerd in verschillende zalen van het Bimhuis en het Muziekgebouw en is te volgen via een livestream. Tijdens het programma Sound Bites van Festival Classique, op 9 september 2021 in de Fokker Terminal Den Haag, begeleiden David Kweksilber & friends de operaster Jessey-Joy Spronk.

Bedankt

Deze pagina is mede mogelijk gemaakt met de bijdragen van Dagblad van het Noorden, De Volkskrant, Het Parool, NRC Handelsblad & VPRO Gids.

Discografie

Maarten Altena Ensemble - Generations

Toon alles


Beelden uit het archief


Als rietblazer en bandleider op kop van het peloton.

Joost Buis

trombonist