Anton Goudsmit▶
Ik ben een amateur, een liefhebber
Deel deze video op de huidige startpositie op social media.

Facebook Twitter Google+

Biografie

Anton Goudsmit is een bijzonder creatieve muzikant die zich zo'n beetje met alles wat met jazz te maken heeft bezighoudt. Of hij nou in het café op de hoek, het Concertgebouw, het Bimhuis of in Paradiso speelt, hij is altijd inventief en verbaast elk publiek met zijn originele invallen en grote expressiviteit. Met recht wordt hij een van de meest oorspronkelijke gitaristen van Nederland genoemd. Omdat hij zo expressief is, altijd vol met ideeën zit, zeer toegewijd is en zich manifesteert als een waar podiumbeest, doen veel muzikanten en groepen graag een beroep op hem. En hoewel hij uit principe nooit elektronische effecten op zijn gitaar aansluit, klinkt hij wel vaak als zodanig. Anton heeft over de hele wereld gespeeld op festivals en gerenommeerde jazzpodia. Met de door hem opgerichte groep The Ploctones en het door hem mede opgerichte Estafest heeft hij naam gemaakt als componist en frontman.

1992

Tijdens zijn opleiding aan het conservatorium te Amsterdam krijgt Anton Goudsmit de kans om veel ervaring op te doen met het Eric Vloeimans kwartet. No Realistics uit 1992, de eerste cd van dit kwartet, is ook het allereerste album waar Goudsmit aan meewerkt. Hij is veel op podia en festivals in binnen- en buitenland te horen met het Barend Middelhoff Quartet en met het Ninsk Project, een sextet met twee drummers, twee gitaristen, bassist en rietblazer, dat de uiteenlopende stijlen van de jazz verkent. Ondertussen doet hij met verschillende gelegenheidsformaties veel ervaring in kleinere podia zoals café Alto te Amsterdam. Zo zijn er sessies met John Engels, Sean Bergin, Toon Roos, Ramon Valle, Jesse van Ruller en vele anderen. Anton doet mee aan een solistenconcours genaamd Pall Mall Export Award en bereikt de finale. In 1992 speelt hij voor de eerste keer op het North Sea Jazz Festival, met Eric Vloeimans. Er zullen daar en op het gelijknamige festival in Kaapstad nog veel optredens volgen, met vrijwel alle bands waar hij in gespeeld heeft.

1993

Anton wint met het Barend Middelhoff Quartet het Middelsee Jazztreffen. Voor het Eric Vloeimans Quartet lijkt de sky de limit en de jazzpodia en festivals in de Benelux openen hun deuren voor dit viertal. Met hulp van de European Broadcasting Union kunnen Nico Langenhuizen, Jasper Blom en Anton een uitnodiging van het Montreal Jazzfestival aannemen om daar te komen spelen. Het concert wordt internationaal en integraal uitgezonden.

1994

Anton studeert summa cum laude af aan het conservatorium van Amsterdam. Hij is te horen op het tweede album van het Eric Vloeimans Quartet, First Floor getiteld. Met Vloeimans speelt Anton nu ook veel buiten de Benelux en er worden avontuurlijke reizen gemaakt naar Saoedi-Arabië, de Golfstaten en Zuid-Afrika. Samen met Benjamin Herman, Frank van Dok en deejay Graham B is Goudsmit oprichter van New Cool Collective.

1995

Goudsmit gaat over tot de oprichting van zijn eerste eigen kwartet, met Yuri Honing, Jos de Haas en Arnold Dooyeweerd. Hiermee doet hij een uitgebreide tournee langs de Nederlandse jazzpodia. De nummers zijn voornamelijk van Goudsmits hand. De pers is enthousiast. Met het Ninsk Projekt doet hij een uitgebreide internationale tour en maakt de cd Ninsk. Met het Barend Middelhoff Quartet maakt Anton de cd Soil.

1996

De gitarist is te horen op het derde album Bestarium van het Eric Vloeimans Quartet en op de cd-registratie van een live-optreden van het project Ring No Bell van bassist Pablo Nahar met onder anderen Etienne Stadswijk en Chander Sardjoe. Anton wordt uitgenodigd door het Amsterdamse Afro-Caraïbische Fra Fra Sound mee te gaan op een tournee door Noord-Afrika.

1997

De twee eerder op vinyl uitgebrachte EP’s van The New Cool Collective worden samengevoegd op de cd Soul Jazz Latin Flavours Nineties Vibe. Niet lang na het verschijnen van de cd is er een onderscheiding voor de groep: de Gouden Notekraker. Verder is Anton van de partij op de cd The River van het Barend Middelhoff Quartet.

1998

The New Cool Collective wint een Edison voor de tweede cd More Soul Jazz Latin Flavours Nineties Vibes. De groep treedt nu ook veel op buiten Nederland. New Cool Collective Bigband speelt op het North Sea Jazz Festival en nodigt daarvoor onder andere Roy Hargrove uit als speciale gast. Anton Goudsmit treedt vaak op met gitarist Corrie van Binsbergen in haar groep Van Binsbergen - waarin ook Gerry en Harry Arling - en componeert er ook diverse nummers voor. De cd Van Binsbergen wordt goed ontvangen en Anton profileert zich nu ook als componist. Corrie van Binsbergen krijgt de Boy Edgar Prijs en er zijn veel uitnodigingen om te komen spelen. Het Sven Schuster Quartet, waar Anton deel van uitmaakt, met destijds slagwerker Steve Altenberg, treedt regelmatig op en maakt de cd Three Is A Crowd.

1999

Het trio De Boo, Wierbos en Goudsmit wordt opgericht door Victor de Boo. In dit onconventionele trio, met de unieke trombonist Wolter Wierbos, komt Antons eigenzinnige manier van spelen zeer goed tot zijn recht. Hij wordt door Zuco 103 uitgenodigd te spelen op hun debuut-cd Outro Lado. Arnold Dooyeweerd, Esmee Olthuis en Anton beginnen een trio genaamd Drumless Dog. De originele muziek is door de afzonderlijke bandleden gecomponeerd.

2000

Met gasten als Georgie Fame, Trijntje Oosterhuis en Lilian Vieira verschijnt het album Big van New Cool Collective. De avonden in Meander te Amsterdam met de New Cool Collective Big Band trekken publiek uit het hele land. Het Fay Victor Quintet, waar Anton deel van uitmaakt, neemt het album Darker than Blue op in de studio van Michael Rorby in New York. Hieraan doen ook de pianist Vijay Iyer en de slagwerker Steve Hass mee. In 2000 ontvangt Antons muzikale kameraad Eric Vloeimans de Boy Edgar Prijs. Drumless Dog produceert de door de pers goed ontvangen cd Temporary Music.

2001

Anton Goudsmit ontvangt een compositie-opdracht van de NPS, waarmee het begin ontstaat van wat later als zijn eigen groep The Ploctones bekend zal worden. Hij maakt met het trio De Boo, Wierbos en Goudsmit de cd Live At The Bimhuis en is gitarist op het album Gotta Get van Carmen Gomes Inc, waarmee hij in die tijd ook vaak optreedt. NCC speelt zo’n 100 keer dat jaar en doet een tournee door Rusland, Georgië, Azerbeidzjan de Baltische staten, Roemenië, Hongarije, Slowakije en Tsjechië.

2002

Anton gaat een vaak optredend samenwerkingsverband aan met Ernst Reijseger, Harmen Fraanje en initiatiefnemer Eric Vloeimans. Uit deze samenwerking komt later de groep Fugimundi voort waarmee hij nog lang zal spelen. Dit slagwerk- en basloze gezelschap ontwikkelt een geheel eigen manier van improviseren, hetgeen veel uitnodigingen van internationale festivals en podia oplevert. Hij speelt mee op het tweede album Tales Of High Fever van Zuco 103.

2003

De gitarist maakt steeds meer buitenlandse reizen, vooral naar Engeland met The New Cool Collective. De vaste maandagavond met NCCBB in Meander verplaatsen zich naar club Panama, waar elke twee weken nieuwe muzikale vrienden uitgenodigd worden, zoals Tony Allen, Los Papines, Barry Hay, Cesar Zuiderwijk, Candy en Hans Dulfer, Han Bennink, Trijntje Oosterhuis, Snowboy, Fay Lovsky, Georgie Fame, Jan Akkerman, George Baker, Piet Noordijk en Michiel Romein. Met Reijseger en Vloeimans gaat Anton Goudsmit op tournee door Indonesië, op uitnodiging van het Erasmushuis in Jakarta. Zelfs het Bangkok International Festival of Dance and Music nodigt de heren uit om te komen spelen. Verder is Anton te horen op de cd Shooster van de gelijknamige groep (voorheen het Sven Schuster Quartet) en als speciale gast op de cd Holland In Jazz van het Loet van der Lee Quartet.

2004

New Cool Collective heeft veel succes; regelmatige avonden met gasten in Amsterdam maken de band ervaren en leveren veel werk op. Er wordt een tournee voor het gezelschap georganiseerd door Canada. NCC gaat ook naar Oeganda en Kenia, waar interessante muzikale ontmoetingen plaatsvinden. Van het kwartet Vloeimans, Fraanje, Reijseger, Goudsmit verschijnt de cd Boom Petit; dit album is vernoemd naar Antons gelijknamige - zeer ritmische - compositie. Anton speelt mee op het album Lazy Old Sun van de groep rond Fay Victor - waar nu ook pianist Curtis Clarke en trombonist Wolter Wierbos in spelen - en op de cd Who's Move van WO IV (oftewel het Onno Witte & Ferhan Otay Quartet).

2005

Na talloze samenwerkingsverbanden verschijnt een eerste cd onder eigen naam: de groep heet Goudsmit, Trujillo, Vierdag en Vink en het album Live Op Het Dak! Hierop is tevens voor het eerst uitsluitend door Anton gecomponeerd materiaal te vinden. De vaak herhaalde televisiebeelden van het concert waar dit album uit is voortgekomen, zetten dit gezelschap prompt op de kaart. Voor de derde keer speelt hij mee op een album van Zuco 103, Whaa! getiteld. Ook op het album The Itch van Benjamin Herman is Anton van de partij en als speciale gast op het album Hilarious Expedition’ van Michel Banabila. New Cool Collective speelt op het vermaarde Roskilde festival bij Kopenhagen en maakt het album Trippin’ samen met Tony Allen, bekend als de drummer van Fela Kuti. De Afrikaanse chora speler Ali Boulo Santo doet ook mee. Met het Benjamin Herman Quartet doet Anton een uitgebreide tour door Brazilië. Vruchtbaar is vooral de samenwerking met Han Bennink, met wie hij later een duo vormt.

2006

De cd van Fugimundi getiteld Summersault (naar een van Antons tijdloze stukken) wordt lovend ontvangen en zelfs onderscheiden met een Edison. Mete Erker en Goudsmit worden door het Trio Dimami gevraagd om mee te doen aan de hen toebedeelde VIP tour, hetgeen uiteindelijk resulteert in de cd Nearby Distances. Een flirt met de Nederlandse pop uit zich in een gastoptreden van Anton Goudsmit op het album On Patrol van Monique Klemann. New Cool Collective speelt op het Sziget festival in Budapest en op het Hollandse Lowlands festival. Opvallend is de verschuiving die NCC maakt van de jazzpodia naar de poppodia.

2007

Anton Goudsmit gaat naast New Cool Collective ook in het kwartet van Benjamin Herman spelen. Benjamin Herman krijgt dit jaar de Boy Edgar Prijs toebedeeld. De cd The Itch van het kwartet maakt veel tongen los; het materiaal op dit album wordt beschouwd als verreweg het meest moderne werk van Benjamin en Anton tot dan toe. Dit alles resulteert wederom in talloze optredens voor het kwartet, waaronder opnieuw een uitgebreide tournee door Brazilië, waar Anton veel inspiratie opdoet. Ook is hij te horen als speciale gast op de cd’s Omnipotent van het Lewinski Projekt, Salve van de groep Sensual, Moves 24/7 van Jeroen de Rijk en Delight van het Susanne Alt Quartet.

In 2007 doet Anton enkele opvallende optredens met violist Oene van Geel. Dit duo besluit met pianist Jeroen van Vliet en rietblazer Mete Erker het kwartet Estafest op te richten. De muziek van dit ensemble valt op door subtiliteiten en kan het best omschreven worden als eigenzinnige kamermuziek. Er wordt uitsluitend eigen materiaal uitgevoerd en al snel ontstaan ook plannen voor een album van dit kwartet.

2008

Het album Out Of Office vormt de bevestiging van de creativiteit van The New Cool Collective. De achtmansformatie besluit de theaters in te gaan met Jules Deelder en diens saxofonist Ger ‘Sax’ van Voorden. De registratie van de voorstelling in Luxor te Rotterdam wordt op DVD uitgebracht. Anton Goudsmits groep The Ploctones (voorheen Goudsmit, Trujillo, Vierdag en Vink) maakt in zeer korte tijd naam. Ze spelen op festivals en clubs door Europa, Rusland, India (waar de band ternauwernood aan de aanslagen in het Taj Mahal hotel ontsnapt) en het Caribisch gebied.

Anton doet een grote tournee kriskras door Amerika met Eric Vloeiman's Fugimundi hetgeen een jaar later de alom bejubelde cd Live At Yoshi’s oplevert. Op de cd Hypochrist Mastreefuzz van het Benjamin Herman Quartet is Anton te horen als speciale gast, evenals op de cd Truth Be Told van Grote Prijs-winnares Leine. Als gast bij de bekende gipsy jazz gitarist Robin Nolan doet Goudsmit een tour langs de Nederlandse jazzpodia en presenteren zij het album Organized Crime in het Amsterdamse Bimhuis waar Anton in een paar nummers op meedoet.

Voor de tweede keer fungeert Anton als speciale gast van Michel Banabila, op diens album Precious Images. Een nieuwe interessante uitdaging zijn de optredens die Anton doet met Arthur Ebeling, een zingende gitarist met een zeer originele, aan Chet Atkins verwante stijl en techniek.

2009

De cd Live At Yoshi's van Fugimundi verschijnt. The Ploctones-cd getiteld 050 komt uit en wordt bejubeld in de pers. Dit album scoort ook meteen een nominatie voor een Edison. Anton Goudsmit maakt furore in Japan met The New Cool Collective en speelt non-stop in allerlei wel of niet eigen formaties, wel of niet als speciale gast. De NCC-theatertour met Deelder wordt geprolongeerd, dankzij de grote belangstelling van het publiek. Ook de Belgische theaters worden nu geboekt. De NCC-cd Sugar Protocol komt uit, een samenwerking met het zingende Cubaanse percussiegezelschap Los Papines van wijlen Ricardo Papin Abreu en met Mapacha Africa, een zang/snaarinstrumentenorkest uit de sloppenwijken van Nairobi.

NCC neemt op initiatief van Benjamin Herman ook nog een EP op, als verjaardagscadeau voor Jules Deelder, genaamd Deelder 65, met de dichter zelf. Als klap op de vuurpijl verschijnt het NCC-album Chocolade, een bevlogen samenwerking van rapper Typhoon. Deze combinatie speelt de Melkweg in Amsterdam volledig plat tijdens de cd-presentatie.

The Ploctones, verreweg Goudsmits favoriete gezelschap, speelt steeds vaker en ontwikkelt zich tot een internationaal gewilde band. Ook worden de Nederlandse podia verrast met een nieuwe formatie rondom percussionist Jos de Haas en zangeres/danseres Minyeshu Kifle. Er wordt door De Haas gecomponeerde muziek gespeeld, geïnspireerd op verschillende Afrikaanse en Caribische muzieksoorten.

2010

Anton Goudsmit wordt onderscheiden met de prestigieuze VPRO/Boy Edgar Prijs, de belangrijkste Nederlandse jazzprijs. De aandacht van de media is groot en resulteert in optredens en interviews bij programma’s als De Wereld Draait Door en Vrije Geluiden. De prijsuitreiking krijgt zelfs aandacht op het NOS-journaal. Opvallend is het korte solo-optreden bij het zondagochtendprogramma Vrije Geluiden van de VPRO. The Ploctones kunnen in het kader van de Boy Edgar Prijs overal terecht en spelen zo’n 80 keer op vrijwel alle jazz-en poppodia in het land. Zij worden uitgenodigd door de Braziliaanse jazzfestivals van Sao Paolo en Olinda, alwaar zij samenwerken met volksheld en rapper Rapping Hood. Verder spelen de groep bij de Nijmeegse Music Meeting en op het North Sea Jazzfestival, het Kaunas Jazzfestival en Kaarjazz in Talinn. Ook krijgen de muzikanten de kans zich te presenteren aan het grote publiek tijdens de televisie-uitzending van de opening van de Uitmarkt die elk jaar wordt verzorgd door New Cool Collective.

Goudsmit wint het felbegeerde Duiveltje in de categorie 'beste popgitarist van Nederland'. De prijs is het initiatief van Muziek Centrum Nederland (MCN) en wordt gekozen door collega-muzikanten. Fugimundi speelt op het Bath Music Festival in Engeland en doet in het voorjaar van 2010 een grote tour in de Verenigde Staten. In het najaar is Benjamin Herman aan de beurt een door Susanna van Canon georganiseerde tournee te doen met zijn kwartet. Benjamin Herman brengt een cd uit met daarop de liveregistratie van een succesvol concert van zijn kwartet op North Sea Jazz 2009. De jongens van New Cool Collective maken hun tweede cd in bigbandbezetting, genaamd Pachinko. Zij brengen ook een live-cd uit genaamd In Concert met het oog op de Japanse markt. Met Typhoon spelen zij onder meer op grote festivals als het Oerol festival, Lowlands (in de Alfa tent) en op het grootste bevrijdingsfestival van Nederland te Zwolle voor een menigte van 35.000 man.

Anton Goudsmit wordt door Jazz International Rotterdam aangesteld als gastprogrammeur van het festival. Alle zalen van de Doelen in Rotterdam worden gebruikt en de gitarist programmeert onder anderen de Amerikaanse toetsenist Uri Caine, het Belgische orkest Flat Earth Society en Knalpot met Raphaël Vanoli en Gerri Jäger. Een nieuwe groep waar Anton deel van uitmaakt, genaamd The Juju Brothers, een initiatief van Pablo en Jos de Haas. De groep produceert haar eerste cd die op verschillende festivals wordt gepresenteerd. Verder werkt Anton dit jaar mee als gastsolist op verschillende cd’s van Nederlandse jazz- en aanverwante artiesten. Een ander muzikaal hoogtepunt in 2010 is een avondvullend concert in het Concertgebouw te Amsterdam op uitnodiging van- en met Louis van Dijk.

De gitarist wordt vanwege zijn Boy Edgar Prijs door Zijne Koninklijke Hoogheid Prins Willem Alexander en zijn vrouw Hare Koninklijke Hoogheid Máxima uitgenodigd voor een lunch op Paleis Noordeinde om met hen van gedachten te wisselen over de ontwikkelingen op het gebied van de Nederlandse kunsten en cultuur.

2011

In 2011 brengen The Ploctones de cd 3... 2... 1... uit. Deze plaat, met vrijwel uitsluitend composities van Anton Goudsmit, wordt jubelend ontvangen door pers en publiek. The Ploctones gaan naar het Grahamstown Jazz Festival in Zuid-Afrika waar zij samenwerken met onder meer altsaxofonist Soweto Kinch, pianist Carine Bonnefoy en vocalist Andreas Schaerer. Vooral met de laatste is er een grote klik. Andreas nodigt Goudsmit in 2012 uit voor een duo-optreden tijdens Jazzwerkstatt in Bern en The Ploctones nodigen Andreas uit voor een tournee langs de Nederlandse podia. Hierop nodigt Schaerer de Ploctones weer uit om met hem optredens te doen in Zwitserland. Ook worden The Ploctones gevraagd door het Tokyo Jazz Festival waar zij de sterren van de hemel spelen en door het Bohemian Jazzfestival in Tjechië waar zij drie dagen achter elkaar spelen als voorprogramma van John Scofield, McCoy Tyner en Trilok Gurtu.

New Cool Collective brengt de cd Eightteen uit, gevolgd door een zeer goed bezochte tournee langs de grote poppodia in Nederland en Groot-Brittannië. De groep Estafest (Goudsmit, Erker, van Vliet & van Geel) presenteert haar eerste cd Live. Dit kwartet wordt geroemd om zijn subtiele samenspel en zijn bijzondere timbre. Een tournee volgt in 2012. Anton Goudsmit krijgt carte blanche in De Toonzaal te Den Bosch en doet daar concerten met The Ploctones, Estafest en Louis van Dijk. Hij wordt door de jonge veelbelovende gitarist Reinier Baas uitgenodigd samen met Stefan Lievestro een avond te verzorgen in het Amsterdamse Concertgebouw. De pers is lovend over het niveau van deze unieke samenwerking.

Goudsmit wordt ook wordt uitgenodigd door Frits Bayens om als gastsolist op te treden met zijn bigband. Frits Bayens, de gepensioneerde huisarrangeur en componist van het befaamde Metropool Orkest, bijt zich vast in Antons originele composities. Verder doet de gitarist spraakmakende optredens met onder anderen rietblazer Michael Moore, bassist Arnold Dooyeweerd en slagwerker Alan 'Gunga' Purves. De cd Tepin van Anton Goudsmit, Ronald Kool, Stefan Lievestro en Mark Schilders komt uit en Goudsmit heeft een gastrol op de nieuwe cd 3 van The Jazzinvaders met onder meer Rolf Delfos en Jan van Duikeren.

2012

New Cool Collective doet een tournee langs de Blue Note jazzclubs in Tokyo en Nagoya en is uitgenodigd op het Mountain Alive Festival op Hokkaido en op het vermaarde Fuji Rock Festival. De groep is te vinden op het Festival of International Arts in San José (Costa Rica), en wordt ontvangen door Youssou N'Dour op het St Louis Jazz Festival Senegal, waar zij zich laten onderdompelen in de muziekwereld van Dakar met als inspirator en 'gids' de gitarist Oumar Sow. De band speelt ook op het Akbank Jazz Festival in Istanboel. In Nederland ligt het accent van NCC op een groots aangepakt muziektheaterstuk onder leiding van regisseur Jos Thie met onder meer Arthur Japin, Peter Bolhuis en Susan Visser. NCC staat hierin centraal. Verder speelt de groep veel in het clubcircuit.

NCC Bigband verzorgt, net als in de voorgaande negen jaar de live op televisie uitgezonden opening van de Uitmarkt op het Museumplein in Amsterdam. New Cool Collective gaat zoals gebruikelijk weer naar Engeland en speelt dit jaar voor het eerst op het Londense podium Floridita. Anton Goudsmit is wederom uitgenodigd op het Grahamstown Jazz Festival in Zuid-Afrika, ditmaal met het kwartet van Benjamin Herman. Anton werkt daar samen met onder anderen de Zweedse saxofonist Karl-Martin Almqvist en de Zuid-Afrikaanse pianist Andre Petersen.

Harmen Fraanje en Anton Goudsmit zetten hun muzikale samenwerking voort met een door hen zelf georganiseerde tournee langs de Nederlandse jazzpodia. Zij nodigen hiervoor rietblazer Rudi Mahall en slagwerker Samuel Rohrer uit. Ook produceren zij een cd met dit kwartet. Anton is ‘artist in residence’ op het Global Village Festival in Amersfoort op zowel de zomer- als de wintereditie. Hiervoor nodigt hij The Ploctones uit en vormt een gelegenheidsgezelschap met onder meer percussionist Ebou Gaye Mada en gitarist Raphael Vanoli. The Ploctones zetten hun samenwerking met stemkunstenaar Andreas Schaerer voort met een Zwitserse tournee langs de jazzpodia aldaar.

Het The Hague Ethospheric Orchestra (THEO) neemt enkele van Antons composities op in verband met de productie van hun eerste cd en biedt hem daarbij rol als gastsolist. Goudsmit is ook gastsolist op de laatste cd van de Amstel Bigband onder leiding van Sven Schuster. Het jaar eindigt met een prestigieuze serie concerten van het New Rotterdam Jazz Orchestra meets Anton Goudsmit. Anton Goudsmit besluit eind 2012 met New Cool Collective te breken om meer aandacht te kunnen geven aan zijn andere bezigheden. Laatste wapenfeit van Anton als gitarist van New Cool Collective is een theaterproductie onder leiding van Jos Thie met onder andere actrice Susan Visser, genaamd Much Ado About Nothing met de Utrechtse Schouwburg als vaste locatie gedurende een paar maanden.

2013

Dit jaar begint met een uitgebreide tournee van het New Rotterdam Jazz Orchestra meets Anton Goudsmit langs de Nederlandse jazzpodia. Vooral Antons composities Boom Petit', 050, Karma-tic, Ernesto en Short Cuts vallen in de smaak bij het publiek en orkest. Hoogtepunten zijn een live gespeelde uitvoering van Boom Petit bij het zondagochtendprogramma Vrije Geluiden en een concert op het North Sea Jazz Festival.

Het werkgebied van The Ploctones lijkt te verschuiven naar de Nederlandse poppodia omdat er blijkbaar interesse is gewekt bij het jongere publiek. Het album Ploc komt uit met overwegend composities van Anton Goudsmit. Ploc wordt dat jaar door de Nederlandse jazzrecensenten uitgeroepen tot beste album. Ook zijn er talloze concerten van Estafest, dat de studio Fattoria Musica in Osnabrück induikt om het voor een Edison genomineerde album Eno Supo op te nemen. Oene van Geel, Jeroen van Vliet en Mete Erker leveren net zoals Goudsmit uitsluitend eigen werk voor deze door de pers zeer gewaardeerde cd.

Goudsmit gaat een samenwerking aan met pianist en televisiepersoonlijkheid Cor Bakker wat resulteert in een aantal concerten. Hij wordt gevraagd door saxofonist Paul van der Feen om samen met bassist Clemens van der Feen en drummer Roy Dackus een aantal concerten te doen wat uiteindelijk leidt tot het album Odyssee. Ook wordt Anton gevraagd door toetsenisten Thijs Schrijnemakers en Robin Piso (DeWolff) om als gastsolist mee te doen aan hun groep Orgelvreten. Hiermee krijgen zij veel aandacht op de Nederlandse televisie bij onder meer het programma DWDD en doen zij buitengewoon goed bezochte concerten in de grotere popzalen van Nederland.

De experimentele groep Tin Men and the Telephone onder leiding van Tony Roe en met onder andere Borislav Petrov creëert een audiovisueel experiment met Anton Goudsmit en Oene van Geel in een hoofdrol. Zij doen lijfelijk maar enkele concerten mee maar hun taak wordt overgenomen door bewerkt video materiaal van beide musici.

Tijdens het Oberhausen Gitarrenfestival steelt Goudsmit de show als gastsolist bij het Millennium Jazz Orchestra onder leiding van Joan Reijnders. Hij wordt door het Jazzfest Amsterdam gevraagd om voor de editie van 2013 een verrassende groep samen te stellen. Hiervoor vraagt hij slagwerker/componist Gerri Jäger en sousafoonspeler Arno Bakker. Al gauw stromen de uitnodigingen van de meer experimentele podia en festivals binnen. Met bassist Boudewijn Lucas en slagwerker Roy Dackus focust Goudsmit zich op het meer standaard jazzrepertoire.

2014

The Ploctones worden weer uitgenodigd om meerdere optredens te doen op het Bohemian Jazz Fest in Tsjechië. Estafest wordt door het London Jazz Festival geprogrammeerd. Het Zapp 4 String Quartet nodigt Anton uit om een tournee te doen langs de Nederlandse podia. Hiervoor worden speciaal door violist/componist/arrangeur Oene van Geel bewerkingen gemaakt van Goudsmits composities, zoals Heroes, Ernesto en Xyouzo.

Harmen Fraanje en Anton Goudsmit pakken de draad weer op om een compacte tournee te doen met hun Duitse vrienden Samuel Rohrer (slagwerk) en Rudi Mahall (klarinet) en steken de Duitse grens over om te spelen in onder andere der Unterfahrt in München. Drummers Stefan Kruger en Joost Patocka nodigen Anton uit voor hun nieuwe band Krupa en the Genes, met de saxofonisten Maarten Hogenhuis en Jasper Blom, gitarist Raphael Vanoli en bassist Sean Fasciani. Er wordt vrijwel direct een gelijknamig album gemaakt waar Goudsmit ook eigen werk voor aanlevert.

Percussionist Jaime Rodriguez vraagt Anton bij zijn nieuwste project Rumbatá BEAT Band. Dit grote gezelschap, met onder anderen de blazers GerritJan Binkhorst en Efraim Trujillo en slagwerker Cyril Directie, maakt het album Once Again en doet een tournee langs de Colombiaanse jazzfestivals Jazz Cali, Barranquijazz en Festival Medellin de Jazz. Pianist Jeroen van Vliet van Estafest krijgt de opdracht de Zeelandsuite van Leo Cuypers en Willem Breuker te ‘hercomponeren’ wat resulteert in een dvd van opnames gemaakt op verschillende locaties in het Zeeuwse landschap en uiteindelijk tot een tour langs de Nederlandse jazzpodia. Hiervoor nodigt hij Anton Goudsmit uit samen met onder anderen rietblazers Joris Roelofs, Joris Posthumus en Mete Erker en bassist Frans van der Hoeven.

Goudsmit wordt nu steeds vaker door pianist Peter Beets en bassist Ruud Jacobs uitgenodigd om met hen op te treden. Trompettist/componist Rik Mol nodigt Anton uit om op zijn studioalbum enkele gitaarpartijen voor zijn rekening te nemen. Noemenswaardige optredens dit jaar zijn een concert met uitsluitend geïmproviseerde muziek met slagwerker Alan Purves, de duo-optredens met bassist Arnold Dooyeweerd, een gastoptreden bij Licks & Brains, een bigband onder leiding van Rolf Delfos, optredens met de festivalband Koffie en concerten met de Belgische zangeres Esther van Hees. Het jaar wordt afgesloten met een tournee van het Nederlands Studenten Jazz Orkest ft. Anton Goudsmit waar de gitarist zelf ook composities aan bijdraagt.

2015

The Ploctones treden regelmatig op en gaan weer naar Aruba om te spelen op het Caribbean Sea Jazz Festival. Anton Goudsmit vliegt direct door naar Colombia om met de Rumbatá BEAT Band optredens te doen in Bogotá en wederom op het Cali Jazz Festival. Ook worden The Ploctones gevraagd om in Sibiu (Roemenië) te komen spelen, ditmaal op het Mozaic Jazz Festival. Het jaar wordt afgesloten met een uitgebreide tour door Nederland in samenwerking met het Light-Up Collective, een gezelschap kunstenaars onder leiding van Jan Willem Campmans dat de concerten visueel verrijkt met geïmproviseerde lichtkunst. Deze tournee is mede ter gelegenheid van het elfjarig bestaan van The Ploctones onder de titel The Ploctones 11 Years StoerToer.

Naar aanleiding van een showcase tijdens JazzAhead in Bremen wordt Estafest door het Budapest Music Center uitgenodigd om te spelen op het Jazz Festival Budapest. Dit optreden zal uiteindelijk leiden tot een uitnodiging om voor hun gerenommeerde label BMC een album op te nemen. De groep doet ook nog andere concertzalen aan in de regio, waaronder Porgy & Bess in Wenen. Goudsmit doet zijn eerste echte soloconcert tijdens Writers Unlimited in Den Haag. Speciaal voor deze gelegenheid wordt de gitarist gevraagd om als duo met gitarist Reinier Baas te komen spelen op het Amsterdam Electric Guitar Heaven, een festival in het Muziekgebouw aan ´t IJ.

Dit jaar slaan Benjamin Herman en Anton Goudsmit de handen ineen. Ze noemen zichzelf Hear Hear! Het optreden tijdens Jazz in de Kamer te Leiden is het startschot voor een reeks uitverkochte optredens. Composities van Misha Mengelberg, Thelonious Monk en eigen composities worden op het podium grondig gefileerd. Krupa & the Genes blijkt in de smaak te vallen, want een serie concerten langs de jazzpodia wordt bekroond met een optreden op het North Sea Jazz Festival . Ook brengt het New Rotterdam Jazz Orchestra een album uit van het project met de muziek van Goudsmit. New Rotterdam Jazz Orchestra meets Anton Goudsmit levert lovende kritieken op in de grote dagbladen en een optreden op het North Sea Jazz Festival.

Anton doet een reeks optredens met Orgelvreten langs de grote popzalen in Nederland en speelt enkele gitaarpartijen in op hun nieuwe album. Jeroen van Vliets Zeelandsuite gooit hoge ogen bij de programmeurs en dat levert veel werk op voor dit gezelschap in het jazzcircuit. De powerjazzformatie BRUUT! betrekt Anton bij hun live optredens met als hoogtepunt een optreden voor een drukbezocht Paradiso in Amsterdam.

Een flirt met het Belgische jazzkwintet DelVita onder leiding van drummer Toni Vitacolonna en de gebroeders Delannoye levert energieke muziek op maar vindt geen navolging. Peter Beets nodigt Anton Goudsmit uit om met zijn trio te spelen in Frankrijk op het festival Jazz d'Ambleny. Een exclusief optreden dat het vermelden waard is, is een duo optreden met gitaarlegende Rudy Lentze op het FestiValderAa in Drenthe.

2016

Dit jaar begint met een uitgebreide tournee van Hear Hear! Overal zijn de zalen bomvol en de combinatie van Benjamin Herman en Anton Goudsmit smaakt naar meer. De gitarist wordt genomineerd voor de Gouden Notekraker en doet met zijn Ploctones een indrukwekkend optreden tijdens de uitreiking in een door de media overbevolkt Paradiso. Tijdens de feestelijkheden krijgt Goudsmit te horen dat hij in 2017 en 2018 de muzikale leiding krijgt over het Nationaal Jeugd Jazz Orkest (NJJO) dat dit jaar onder leiding van Martin Fondse een Gouden Notekraker wegsleept.

The Ploctones doen dit jaar een tour genaamd The Ploctones Better Then Ever Tour. Zij tekenen bij DOX Records en maken de afspraak een nieuw album bij het label uit te brengen. De tournee wordt bewerkstelligd door DOX Live. Estafest blijf ook actief in de Nederlandse jazz en reist wederom af naar het Budapest Music Center om daar opnames te maken voor het label BMC. Ook tekenen zij bij Stroom Management.

Trombonist Louk Boudesteijn, rietblazer Nils van Haften en Anton Goudsmit beginnen een trio genaamd Einzelgänger en brengen meteen hun eerste album Musica Gymnastica uit. Hierop zijn uitsluitend zeer eigenzinnige composities van Louk Boudesteijn te horen. Dit ritmesectieloze trio valt meteen op, mede door de ondersteuning van humoristische korte YouTube-filmpjes, geregisseerd door Rob van Pelt. Fraanje, Goudsmit, Mahall & Rohrer proberen de draad weer op te pakken en registreren een concert in de Tilburgse Paradox.

Het New Rotterdam Jazz Orchestra meets Anton Goudsmit doet een kleine tour in Tsjechië. Op het programma staan onder meer het festival Jazz Goes To Town in Hradec Králové en Jazzdock in Praag. Zangeres Kim Hoorweg vraagt Goudsmit om op haar nieuwe album te spelen. Bovendien treedt hij nu af en toe op met de Kim Hoorweg Band als gastsolist. Ook doet hij enkele optredens met haar broer Thom Hoorweg. Anton nodigt op zijn beurt Kim Hoorweg uit om met hem te spelen op Jazz'n Ambleny waar hij het jaar daarvoor door Peter Beets was uitgenodigd.

De jazzformatie The Houdini's vraagt Anton Goudsmit erbij voor een tournee langs de jazzpodia en festivals. De blues staat centraal en de tournee heet dan ook The Houdini's & Anton Goudsmit...How Blue's the Blues. Er wordt speciaal voor dit project nieuwe muziek gecomponeerd en Anton levert ook eigen werk aan dat door trombonist/arrangeur Ilja Reijngoud, bassist Marius Beets en toetsenist Erwin Hoorweg wordt gearrangeerd. Zij gaan ook de studio in om deze muziek op cd vast te leggen.

Peter Beets nodigt Anton uit om een serie concerten te doen met de muziek van de Amerikaanse jazzgitarist Wes Montgomery als uitgangspunt. Een concert in het Bimhuis wordt geregistreerd en verschijnt een jaar later op Maxanter Records. Goudsmit speelt ook af en toe met Beets in een kwartet met Han Bennink en Ruud Jacobs. Daarmee wordt onder meer de muziek van Misha Mengelberg gevierd.

Han Bennink nodigt Anton ook uit om te komen spelen met zijn ICP trio met rietblazer Michael Moore en bassist Ernst Glerum. Met de laatste twee bereidt Anton een speciaal concert voor ter ere van de overleden rietblazer Sean Bergin. Projectleider Ernst Glerum stelt het muzikale programma samen.

Een bijzondere samenwerking in 2016 is die met de Amerikaanse trompettist/arrangeur Thomas Bergeron en het Ragazze Quartet in opdracht van het festival Wonderfeel op de natuurrijke buitenplaats Schaep en Burgh in 's-Graveland. Op dit festival worden gedurfde bewerkingen uitgevoerd van de muziek van Olivier Messiaen. De muziek wordt geregistreerd en uitgezonden door NPO Radio 4.

Anton Goudsmit waagt zich ook steeds vaker aan de vrije improvisatie in een volledig geïmproviseerd concert met bassist Wilbert de Joode, slagwerker Michael Vatcher en basgitarist Luc Ex. Beide concerten vinden plaats in De Ruimte in Amsterdam-Noord. Violist Myrthe van de Wetering maakt haar eerste album en Anton Goudsmit neemt een groot gedeelte van de gitaarpartijen voor zijn rekening.

De gitarist speelt ook mee op het tweede door Éthiopiques geïnspireerde album van Minyeshu Kifle. Een unieke samenwerking met rietblazer Steven Kamperman en de Belgische trompettist Bart Maris is ook het vermelden waard. Goudsmit doet dit jaar een paar concerten met zangeres Beatrice van der Poel en Sven Schuster als Trio Los Contactos. Ook speelt Goudsmit steeds vaker met organist Frank Montis en drummer Cyril Directie. Zij besluiten een bandje te vormen en noemen dat The Board. Hun muziek kenmerkt zich door het hoge 'groove' gehalte.

2017

Anton Goudsmit neemt de muzikale leiding op zich van het Nationaal Jeugd Jazz Orkest (NJJO). Er worden uitsluitend stukken van Goudsmit uitgevoerd en het stuk Anguilla Anguille dat een coproductie is met Oene van Geel. Er vindt een samenwerking plaats met het klassieke Nationaal Jeugd Orkest onder de noemer Jong Metropole. Hiervoor wordt de Duitse pianist en dirigent Christian Elsässer ingeschakeld. Het vierde album van Estafest komt uit op het prestigieuze label BMC. De cd Bayachrimae is vernoemd naar de gelijknamige compositie van Oene van Geel en bevat ook twee composities van Goudsmit. De pers reageert enthousiast. Estafest wordt uitgenodigd door het National Arts Festival in Grahamstown in Zuid-Afrika om op te treden, samen te werken met genodigde jazzmusici van over de hele wereld en workshops te geven aan Zuid-Afrikaanse muziekstudenten. Anton Goudsmit maakt ter plekke afspraken om in 2018 met het NJJO naar Zuid-Afrika te gaan voor een project in het kader van de muziek van Sean Bergin.

The Ploctones worden uitgenodigd voor enkele grote Colombiaanse festivals zoals Jazz Al Parque in Bogotá, Cali AJAZZGO en Barranquijazz. De concerten genereren aandacht op nationale radio en televisie en worden goed bezocht. Goudsmit staat zangeres Kim Hoorweg bij tijdens de productie van haar eerste door haarzelf geproduceerde album. De band bestaat verder uit bassist Glenn Gaddum jr., drummer Joost Kroon en toetsenist Niels Broos. Goudsmit en Hoorweg doen ook enkele optredens als duo. Van Krupa & the Genes komt het tweede album Peacekeeper uit met gastbijdragen van onder andere de Senegalese zanger Omar K. De release van het album levert veel uitnodigingen op voor optredens op festivals en in clubs in Nederland.

Gitarist Jan Akkerman nodigt Anton Goudsmit uit om deel te nemen aan zijn tournee Knight Of The Guitar. Medegasten zijn de gitaristen Leendert Haaksma, Leif de Leeuw en Ruben van Roon. Deze gitaaravond trekt langs de grotere zalen en is onder meer te zien in de Melkweg, de Oosterpoort en TivoliVredenburg. Opnamen van het concert van het Peter Beets trio ft. Anton Goudsmit in het Bimhuis op 27 december 2016, met muziek van Wes Montgomery, worden op YouTube gezet. Montgomery staat ook op het programma van het eerste concert in de reeks Peter Beets Invites, een serie lunchconcerten in Club Dauphine in Amsterdam die op 22 oktober van start gaat. Op YouTube zijn ook registraties te vinden van het trio Montis, Goudsmit en Directie, onder meer van optredens in september tijdens IJsseljazz in Gorssel en het Grols Jazz Vesteval in Groenlo en een speciale videosessie in The Music Alliance in Hedel op 12 juli.

Bedankt

Deze pagina is mede mogelijk gemaakt met de bijdragen van Het Parool, Jeroen Dietz, NRC Handelsblad, Noordhollands Dagblad, Rieder Steven, VPRO Gids & de Volkskrant.

Live

vr 9 dec - The Ploctones

Toon alles


Discografie

New Cool Collective - Live In Luxor

Toon alles


Beelden uit het archief


Twitter met hashtag #antongoudsmit

Ton van der Kolk
@Draaikolk
do 1 jun
I just love it when Anton talks using his guitar #titossouljazzparty #antongoudsmit #frankmontis… https://t.co/D99Wtr5yrk +