Benjamin Herman▶
Als ik niks te doen heb ga ik dingen organiseren
Deel deze video op de huidige startpositie op social media.

Facebook Twitter Google+

Biografie

Benjamin Herman (Londen, 9 mei 1968) is een van de bekendste en populairste Nederlandse jazzmuzikanten. Met zijn werkdrift en veelzijdigheid is hij een verbindende factor in de muziekscene. Zijn energieke spel en zijn stevige geluid vormen een inspiratiebron voor generaties jonge saxofonisten. De saxofoonsoli van Herman vallen op door de dikke klank en het percussieve karakter, deels te danken aan de extreem dikke rieten die hij gebruikt. Door de jaren heen is zijn geluid ruiger geworden. Hermans spel is geworteld in de bebop van Charlie Parker, Art Pepper en Jackie McLean, maar bevat tevens elementen die refereren aan freejazz en rock 'n' roll. Als componist en in zijn repertoirekeus koestert hij een voorkeur voor pakkende thema's waarbij de melodie voorop staat. Zijn solo's zijn niettemin doordrenkt van bebopharmonieën. Dat de scheidslijnen tussen traditionele en vrije jazz, kunst en entertainment, en jonge en oudere musici het afgelopen decennium in Nederland zijn vervaagd, is mede te danken aan de voortrekkersrol van Benjamin Herman. Hij brengt als co-oprichter van New Cool Collective jazz terug naar het actuele nachtleven, speelt als gastmuzikant bebop-licks bij bekende pop-acts, stelt bands samen waarin de alternatieve impro-generatie en de bop-scene elkaar ontmoeten en stelt oude helden, onder wie Jules Deelder, Remco Campert, Misha Mengelberg en de Britse pianist Stan Tracey, voor aan een jong publiek. Doordat hij afwisselend in Amsterdam en Rotterdam resideert, geeft hij de samenwerking tussen musici uit beide steden een subtiele impuls. Bij dat alles gaat hij scherp gekleed – iets wat onder jazzmusici lang niet meer gebruikelijk is geweest. Het levert hem in 2008 de titel Best Geklede Man van Nederland op.

1968 - 1993

De eerste jaren van zijn leven brengt Benjamin Herman door in Groot Brittannië. Zijn Nederlandse moeder speelt piano en zijn Britse vader, rabbijn en psychotherapeut Sonny Herman, trombone. Als hij acht is verhuist het gezin, dat verder bestaat uit zijn tweelingbroer Jonathan (tegenwoordig televisie- en filmregisseur), twee oudere zussen en twee oudere broers, naar Nederland om zich in Zaandijk te vestigen. De connectie met Engeland zal tijdens zijn carrière een vaste waarde blijven. Aanvankelijk speelt Benjamin Herman drums. Op zijn dertiende krijgt hij voor zijn bar-mitswa een saxofoon. Snel groeit de jonge blazer uit tot een bekende figuur in de Zaanse muziekscene. Hij speelt in tientallen bandjes. Zijn allereerste betaalde optredens doet hij in 1981 in De Witte Vlinder en Bar Dancing Dam 8 in Zaandam, samen met gitarist Patrick Sedoc. In 1985 speelt hij voor het eerst op het North Sea Jazz Festival, als lid van de popgroep Latiffe. In hetzelfde jaar maakt hij zijn plaatdebuut: Dissolving The AD Big Band. Op zijn achttiende gaat Herman naar het Hilversums Conservatorium, waar hij in 1991 cum laude afstudeert. Al tijdens zijn studie is hij veel te horen in het Amsterdamse nachtleven, onder meer in jazzcafé Alto en in de popscene rondom Loïs Lane en Candy Dulfer. Hij is te horen op het Candy Dulfer-album Saxuality (1990) en op platen van onder anderen Henk Westbroek (Voorjaar, 1992) en Michiel Borstlap (Day Off, 1992). In 1992 verschijnt ook Between A Dog And A Lamppost, het eerste album van het Benjamin Herman/Maarten van der Grinten Quartet. Verder toert hij internationaal met onder anderen pianist Mike Del Ferro en met het Glenn Miller Orchestra. Dankzij een beurs studeert Benjamin Herman in 1993 een half jaar aan de Manhattan School of Music in New York, onder meer bij saxofonist Dick Oatts.

1994 - 1996

In de Amsterdamse club The Soul Kitchen experimenteert Herman samen met DJ Graham B met de combinatie DJ versus live musici. Uit die avonden ontstaat in 1994 het zevenkoppige New Cool Collective. De band speelt een dansbare mix van souljazz, latin, boogaloo, funk en afrobeat (overigens zonder DJ). Daarna ontstaat ook een big band-versie van NCC. In de Amsterdamse club Meander wordt elke maandagavond om de week opgetreden en deze 'Big Mondays' leggen de basis voor een groeiende populariteit. Na tweeënhalf jaar wordt verhuisd naar het grotere Panama, waar uiteenlopende muzikale gasten aan de band worden toegevoegd. NCC zal een belangrijke rol blijven spelen in Hermans carrière en in de Nederlandse muziekwereld. (Zie verder het lemma New Cool Collective.) Tegelijkertijd is Benjamin Herman prominent aanwezig in de solide moderne jazzscene die in de jaren negentig aandacht genereert. Het brandpunt is het Michiel Borstlap-sextet, waarvan naast Herman saxofonist Yuri Honing, trompettist Eric Vloeimans, drummer Joost Lijbaart en bassist Anton Drukker deel uitmaken. In 1999 zal deze groep na succesvolle internationale tournees uit elkaar vallen. Verder is Herman lid van de band Five Up High (met saxofonist Jasper Blom en drummer Joost Patocka), verschijnt er een tweede album met gitarist Maarten van der Grinten (Psychodixie For C-Melody Saxophone) en speelt hij mee op platen van onder anderen trompettiste Saskia Laroo en de Cubop City Big Band. Vanaf de oprichting in 1996 tot 2003 maakt Benjamin Herman deel uit van het Jazz Orchestra Of The Concertgebouw (aanvankelijk New Concert Big Band). In 1996 verschijnt Lost Languages, het derde album van het Van der Grinten/Herman Quartet.

1997 - 2003

Het eerste solo-album van Benjamin Herman wordt in 1997 uitgebracht: Café Alto. Het oogst brede lof voor de 'pakkende nummers' en 'frisse kwaliteit'. De opvolger Get In uit 1999, met de Amerikaanse Hammond-organist Larry Goldings, gitarist Jesse van Ruller en drummer Idris Muhammad (die nog één keer van freejazz terugkeert naar de souljazz waarmee hij beroemd werd), gaat daarin nog een stapje verder. In tegenstelling tot wat door de platenindustrie als zakelijk verstandig wordt beschouwd, produceert Herman in hoog tempo CD's. New Cool Collective Big Band is eind 1999 te horen op de CD Big. Een jaar later verschijnt van Herman een live-opname waarop hij louter nummers speelt van impro-grondlegger Misha Mengelberg (Plays Misha Mengelberg). Het levert de pianist onverwachte waardering op uit de bebophoek voor zijn decennia oude composities en Herman wordt van impro-zijde gewaardeerd vanwege zijn open vizier. De wijde blik van Herman blijkt ook uit zijn gastrol op de EP Outta Nowhere van de nog onbekende tiener Perquisite, die later samen met rapper Pete Philly hoge ogen zal scoren met subtiele hiphop. Andere bands waarmee Benjamin Herman werkt zijn Zuco 103, Zijlstra, Floris, Group of Friends, DJ Roog en Francien van Tuinen. Het (internationaal) toeren gaat onverminderd door, met NCC, onder eigen naam en met anderen. In 2002 verschijnt de CD Benjamin Herman Plays Jaki Byard. In deze periode vindt een subtiele verandering plaats in de sound van Herman. Hij klinkt gespierder en nog zelfverzekerder dan in de tijd van Café Alto. Zijn repertoire aan jazzlicks breidt zich uit en wordt karakteristieker. Ook valt op dat andere Nederlandse altsaxofonisten Hermans stijl beginnen te imiteren.

2004 - 2006

In 2004 beleeft Herman een invloedrijke opnamesessie met Paul Weller. De Britse muzikant vraagt aanvankelijk Candy Dulfer om mee te spelen op de nieuwe plaat die hij zal maken in de Amsterdamse Studio 150. Dulfer sluist de opdracht door naar Herman, liefhebber van de mod revival en van Wellers voormalige band The Style Council. Diens losse, verre van perfectionistische aanpak maakt grote indruk op Herman. Vanaf dat moment klinkt hij rauwer en impulsiever. Dat is te horen op de plaat The Itch (2005) met Han Bennink, Anton Goudsmit en Ernst Glerum. Het is een samenwerking tussen verschillende generaties, die evenals Hermans volgende platen is opgenomen in Studio 150. The Itch vormt stilistisch enigszins een breuk met het meer bebop-georiënteerde Heterogeneity van een jaar eerder. Een nieuwe activiteit van Herman is het opnemen en uitbrengen van vinylsingles en 12-inches zoals Skunkaholic (2004) en Durban Poison (2005) op zijn eigen label Roach Records. Het bekostigen daarvan weerhoudt hem er naar eigen zeggen van om zijn rijbewijs te halen. In 2006 ontvangt Herman de VPRO/Boy Edgar Prijs. De jury oordeelt: '…een voorbeeldig jazzmuzikant: open, nieuwsgierig, energiek en geëngageerd. Typerend voor hem is zijn nimmer aflatende drive, een zeer goede techniek en een prachtige toon.' In deze periode speelt Herman met veel nieuwe jazzy popacts waaronder C-Mon & Kypski, Pete Philly & Perquisite, Benny Sings en Wouter Hamel. Ook verschijnt de straightjazz-CD The London Session met onder anderen de bejaarde Britse pianist Stan Tracey en trombonist Bart van Lier. En sinds lang verschijnt er weer een CD met Maarten van der Grinten: A Curse And A Sigh.

2007 - 2011

Voor het eerst laat Benjamin Herman zich van een introspectieve kant horen op het album Campert. Het is een uitbreiding van de muziek die hij heeft gemaakt voor de documentaire over de schrijver en dichter Remco Campert: De Tijd Duurt Eén Mens Lang. Op de CD is onder anderen de jonge pianist Gideon van Gelder te horen. Verder blijft entertainen hoofdzaak voor Herman, zoals met een succesvolle theatertournee met NCC en zijn Rotterdamse jazzvriend Jules Deelder, die in 2011 tot een vervolg zal leiden. Ook is hij onderdeel van The Painkillers, de begeleidingsband van Hans Teeuwen, die tijdens een jarenlange pauze als cabaretier steeds meer als jazz-zanger naar buiten treedt. In 2010 komt van hen de CD How It Aches uit. Eind 2008 verschijnt de 'kerst-CD' Hypochristmastreefuzz (More Mengelberg). Daarop zet Herman de rauwe toon voort die is ingezet met The Itch. Zijn verkiezing tot Best Geklede Man door het tijdschrift Esquire, succesvolle optredens van NCC met rapper Typhoon, een Edison voor de CD Campert en zijn werk met Teeuwen stuwen Hermans bekendheid op. Af en toe neemt hij ook de baritonsax ter hand. Voor de 65ste verjaardag van Jules Deelder brengt de saxofonist een vinyl EP uit op het bijzondere formaat van 10-inch (Deelder 65). Psychedelische funk karakteriseert de aan 'jazzsigaretjes' gewijde CD Blue Sky Blond (2010). Sinds 2010 is Herman wekelijks te horen op Radio 6 met een eigen programma.

2012

In juni verschijnt Deal, de soundtrack bij de nieuwe speelfilm van Eddy Terstall die pas later dit jaar in première gaat. Het album wordt gedeeltelijk opgenomen met de City of Prague Philharmonic Orchestra.

2013

Eind maart verschijnt Hermans album Café Solo, de tweede in een serie albums met repertoire uit het American Songbook. De cd bevat jazz standards van onder meer Thelonious Monk, George Gershwin, Duke Ellington, Cole Porter en Dexter Gordon, opgenomen met een trio dat verder bestaat uit Ernst Glerum (bas) en Joost Patocka (drums). Op twee extra livetracks is pianist Miguel Rodríguez te horen.

2014 - 2015

Hermans zestiende soloalbum Trouble verschijnt in juli 2014. Op de plaat werkt hij samen met Daniël von Piekartz. De twee muzikanten hebben elkaar in 2011 ontmoet bij het Nationaal Jeugd Jazz Orkest. De 24-jarige zanger en pianist zingt op acht van de tien tracks en maakt daarmee van Trouble het eerste vocale soloalbum van Benjamin Herman. De zanger reist mee met de gelijknamige clubtournee. De saxofonist wordt in 2014 genomineerd voor een Radio 6 Award in de categorie Best Live Act en voor Edison Jazzism Audience Award. Een jaar later wordt ook Trouble genomineerd voor een Edison. Het album Hollandse Meesters van New Cool Collective Big Band en de Brabantse popzanger Guus Meeuwis bevat klassiekers uit de Nederlandstalige muziek. Van New Cool Collective verschijnen twee albums: Electric Monkey Sessions (2014) en The Things You Love (2015). Dat laatste album is een samenwerking met zanger Mark Reilly van de Britse popgroep Matt Bianco. Swing De Paris (2015) is een EP met The Robin Nolan Trio. Het trio bestaat uit de in Amsterdam wonende Britse gitarist Robin Nolan, zijn broer Kevin Nolan op gitaar en Arnoud van den Berg op contrabas. De zes nummers op de EP zijn geïnspireerd door Django Reinhardt. Herman en Nolan treden vanaf najaar 2015 gezamenlijk op.

2016 - 2017

In januari 2016 doen Benjamin Herman en gitarist Anton Goudsmit als duo een korte Nederlandse tournee met het programma HEAR! HEAR! New Cool Collective gaat in april samen met Mark Reilly op tournee door Azië en speelt daarbij drie keer in club Blue Note in Tokio. Later in het jaar volgen meerdere optredens in Nederland. In mei geeft de New Cool Collective Big Band concerten in Amsterdam, Rotterdam en Utrecht met de Senegalese saxofonist Thierno Koite.

Quartet-NL bestaat naast Benjamin Herman uit drummer Han Bennink, bassist Ruud Jacobs en pianist Peter Beets. Het kwartet treedt op in Nederland met composities van Misha Mengelberg. New Cool Collective brengt in 2017 twee albums uit, met naast Electric Monkey Sessions 2 ook een plaat met New Cool Collective Big Band en Thierno Koite, de Senegalese saxofonist van Orchestra Baobab en Le Sahel.

2018 - 2019

Op het album Bughouse (2018) voegt Benjamin Herman zijn eerste muzikale liefdes punk en jazz samen. Een van de invloeden is de jong overleden Britse saxofonist Xero Slingsby. Herman wordt op de plaat onder meer terzijde gestaan door drummer Olav van den Berg uit de punkgroepen Lärm en Seein' Red. Het album Project S (2018) is een ode aan de Citroën SM en ontstaan als bijdrage aan een documentaire over dit automerk. Bijna alle composities zijn van Benjamin Herman samen met toetsenist Alexander van Popta met wie hij het album produceert. De muzikant levert gastbijdragen op platen van onder meer gospelzangeres Michelle David, Nederbietband The Kik en de Duitse zanger Peter Maffay.

2020 - 2021

Benjamin Herman presenteert een programma op radiozender NPO Radio 2 Soul & Jazz en maakt ook muzikale podcasts. Vanwege de pandemie moeten veel optredens uitgesteld worden. Sommige concerten zijn te volgen via livestreams. Het trio John Engels, Joris Teepe en Benjamin Herman speelt in juni 2020 in het Bimhuis. Opnamen van het concert verschijnen in 2021 op de 10” EP When Will The Blues Leave. Herman speelt in maart met Ack van Rooyen tijdens de online editie van het Transition Festival in TivoliVredenburg. Quartet-NL (met Ernst Glerum op bas) maakt in juli 2021 deel uit van de line-up van het festival North Sea Jazz Downtown in Rotterdam, met gastbijdragen van Hans Dulfer en Ronald Snijders. De saxofonist is als gast te horen op het album Volume 1 van Ian Cleaver (trompet) en Gideon Tazelaar (tenorsaxofoon). Hij levert ook gastbijdragen tijdens optredens van dit duo.

Bedankt

Deze pagina is mede mogelijk gemaakt met de bijdragen van Hugo Gosse, K. Pietersma, NRC, Parool, Peter van Breukelen, Pieter Boersma, Publiciteitsfoto, Rob Overmeer, Volkskrant, Volkskrant Magazine & Vrij Nederland.

Live

vr 29 mrt 2024 - Deelder Draait ft. Ari Deelder

Toon alles


Discografie

New Cool Collective - Electric Monkey Sessions 2

Toon alles


Beelden uit het archief


Benjamin is een bron van inspiratie voor saxofonisten - jong en oud. Eén van de zeldzaamste soort van jazzmusici: iemand die dúrft met zijn muziek, maar altijd blijft communiceren. Een geweldige ambassadeur van de jazz voor alle leeftijdsgroepen.

Peter Guidi

bandleider, saxofonist & fluitist