Nederlandse jazzhistorie

Inleiding

De hier gepresenteerde Nederlandse Jazzhistorie is ontstaan naar aanleiding van een documentaireserie die de NOS in samenwerking met het Nederlands Jazz Archief in 1993 heeft geproduceerd. Als voorbereiding voor het schrijven van de scripts is toen aan vijf jazzauteurs gevraagd om een fase uit de ontwikkeling van de jazzmuziek in Nederland weer te geven. Lees meer Zo ontstaan de vijf hoofdstukken die samen de Nederlandse jazzgeschiedenis tot 1990 beschrijven. Later is deze Jazzhistorie aangevuld met een zesde hoofdstuk dat de ontwikkelingen tot 2000 beschrijft. Voor Jazzhelden.nl is de tekst rijkelijk geïllustreerd met filmfragmenten uit de genoemde documentaireserie en fotomateriaal. Wij beraden ons op dit moment op een actualisering van deze Jazzhistorie tot 2015. Het NJA staat open voor alle suggesties en bijdragen hieromtrent.


1920-1939

Nederland omarmt jazz

De muziek van Paul Whiteman sloeg aan bij het publiek. De kerk en meerdere componisten reageerden kritisch. André Eschauzier (1906) leidde inde jaren twintig een dixieland band van Wageningse studenten.

In 1920 deed de jazz als dansmuziek haar intrede in Nederland, maar al ver daarvoor waren hier Afro-Amerikaanse muziekuitingen te horen die als voorlopers van de jazz gelden. Lees meer


1939-1945

Oorlog, Bezetting en Bevrijding

Cees Verschoor speelde begin 1941 met het orkest van Ernst van ’t Hoff in Berlijn. Na de oorlog werd hij lead-altist van het Metropole Orkest.

De jaren van oorlog en bezetting vormen voor de jazz in Nederland een periode vol dramatiek en paradoxen. Lees meer


1945-1966

Bloei en Terugval

De jazzscene in de jaren 50 en 60 werd bepaald door strenge codes.

Mei 1945, bevrijding: eindelijk kon de jazz in Nederland weer bovengronds komen. Dat gebeurde met veel enthousiasme. Lees meer


1966-1974

Conflict en Vernieuwing

De Amerikaanse solisten die vanaf de jaren 60 met Nederlandse begeleiders komen spelen maken indruk. Een aantal Nederlandse musici kiest als reactie daar op een eigen stijl.

In de periode 1966-1974 maakt de jazz in Nederland hectische tijden door. Lees meer


1974-1990

Nieuwe Structuren

In 1986 richtten Jan Kuiper, Wolter Wierbos en Paul van Kemenade het Podium Trio op, een ongewone combinatie van gitaar, trombone en saxofoon.

Op 1 oktober 1974 werd aan de Oude Schans te Amsterdam het Bimhuis geopend. Lees meer


1990-2000

De Jaren Negentig

Benjamin Herman. Foto: Rob Overmeer.

Jazz, kun je dat leren? ‘Ja’, zeiden honderden jonge jazzmusici en tientallen ouderen in de jaren zeventig, en vervolgens gingen ze die jazz leren dan wel doceren. Lees meer

 
Nederlands Jazz Archief